C&A verrast zijn `budget mums'

Feest bij C&A. Het kledingconcern opende gisteren zijn honderdste Nederlandse vestiging, in Muiden en presenteerde de nieuwe modecollectie. De topman zelf lichtte de nieuwe modelijn toe: ,,We hebben natuurlijk nog steeds keigoede basics, maar we gaan nu mee met de laatste mode.''

C&A heeft expansiedrift. Het kledingconcern van de familie Brenninkmeijer breidt het aantal winkels in Nederland uit. Het concern bouwt daartoe een aantal filialen van dochterbedrijf Marca om. Op die manier moet het aantal C&A-vestigingen in Nederland eind volgende maand zijn gegroeid van 84 naar 108. Waarom opeens zo'n uitbreiding? ,,De naam C&A heeft aan kracht gewonnen'', vertelde directeur Bart Brenninkmeijer gisteren op een persbijeenkomst in Amsterdam. ,,Bovendien heeft het bedrijf in Frankrijk en Duitsland al positieve ervaring opgedaan met het omzetten van Marca- naar C&A-filialen.''

Met de leus `ontdek ons opnieuw' wil het bedrijf vooral af van het oubollige imago dat het jarenlang had. De naam C&A leek niet meer zozeer aan de oprichters Clemens (C) en August (A) te refereren, maar meer aan Cheap&Awful (goedkoop en afschuwelijk) een bijnaam die Britse consumenten het concern opplakten. Midden jaren negentig zag C&A zich nog genoodzaakt vestigingen te sluiten in Nederland en trok het bedrijf zich volledig terug uit Engeland.

Ook nu nog, met veel concurrentie op de retailmarkt, heeft C&A het niet altijd makkelijk. Vooral in de grote steden hebben de winkels het zwaar te verduren, zegt Brenninkmeijer. C&A profiteert op deze markt dus niet van de eigen lage prijzen, want goedkoop is C&A nog wel altijd. ,,Het is al gebleken dat de prijsvechters in de huidige markt ook niet veel aandeel winnen.''

Als C&A de slag om de klant niet wint met alleen lage prijzen, moet de collectie zelf het verschil maken, besefte Brenninkmeijer. Hij erkent dat de mode van C&A lange tijd achterliep op de trend. ,,In de tweede helft van de jaren negentig hadden wij de mode pas zes tot acht weken later in de winkel.'' Dat probeert het niet-beursgenoteerde familiebedrijf nu te veranderen. ,,We hebben natuurlijk nog steeds keigoede basics, maar we gaan nu mee met de laatste mode. We willen degelijk, actueel en prijskrachtig zijn.''

Is C&A niet bang dat het de warenhuisketen Vroom & Dreesmann achternagaat, doordat beide dezelfde klanten trekken? V&D moest onlangs vestigingen sluiten. Bovendien daalde de winst van de modedivisie van moederbedrijf Vendex KBB in het afgelopen boekjaar van 1 februari 2003 tot 31 januari 2004, met 24 procent tot 35 miljoen euro. Maar Brenninkmeijer denkt niet dat C&A het pad van V&D zal volgen. ,,Wij kunnen op een overzichtelijk aantal meters opereren, we hebben één specialisme en we zijn goedkoper dan V&D.'' Ook kledingbedrijf H&M, dat kleiner is maar waar de omzet- en winstcijfers groeien, vormt geen bedreiging, zegt de directeur. ,,Onze klant is ouder en functioneler. Wij hebben daarom veel meer jassen en pakken.''

De nieuwe filialen moeten hetzelfde publiek als voorheen blijven trekken: de moeder met kinderen, binnen C&A ook wel budget mum genoemd. Maar het concept zal iets anders zijn. De nieuwe C&A-vestigingen liggen vaker in kleine winkelcentra, dichtbij de supermarkt en met goedkope parkeerruimte. Bovendien zijn de winkels met 800 tot 1.200 vierkante meter minder groot en daarom heeft C&A gekozen om hier enkel casual kleding te verkopen. Dat betekent vooral dames- en kinderkleding, ook wat herenmode, maar geen pakken en nette dameskleding. Want, zegt Marie-Therese Nelemans, assortimentsmanager, ,,Nederland is het meest casual land in Europa''.

Overigens moet wel elk C&A-filiaal zijn bestaansrecht bewijzen, zegt Brenninkmeijer, die het ,,leuk vindt om over positionering en de markt te praten''. Toch is de nieuwe openheid van C&A niet grenzeloos. ,,Ik vertegenwoordig een familie die erg op haar privacy gesteld is.'' Van de gisteren aanwezige media zal de televisie het zuinigst bediend worden. ,,Voor je het weet zit je bij allerlei talkshows'', zei Brenninkmeijer tegen een verslaggeefster van RTL Nieuws.

Het bedrijf van de familie Brenninkmeijer, die steevast op nummer één van de Quote topvijfhonderd van rijkste Nederlanders prijkt, geeft geen omzet- en winstcijfers van C&A Nederland. Over de winst wil de topman niet veel meer zeggen dan dat die `goed' is. Doel van de onderneming is om het marktaandeel, dat in Nederland ongeveer 4,5 procent is, te vergroten en te blijven groeien.