Winst Ahold lager door prijzenslag

Supermarktconcern Ahold heeft last van een prijzenoorlog in de VS. Mede doordat het bedrijf winkelprijzen moest verlagen, is de winst in het tweede kwartaal minder dan analisten voorspelden.

Met 32 miljoen euro was de winst hoger dan in het tweede kwartaal van vorig jaar, maar nog niet de helft van wat analisten gemiddeld hadden voorspeld. Ook het bedrijfsresultaat van 169 miljoen euro was lager dan de verwachting en een kwart lager dan vorig jaar.

Het concern maakte vanochtend bekend dat ook een reorganisatie van de Amerikaanse supermarkten Stop & Shop en Giant extra geld heeft gekost. Driekwart van de omzet van Ahold komt uit de VS.

Beleggers reageerden teleurgesteld. Op de Amsterdamse beurs was Ahold het slechtst presterende aandeel van de AEX-index. De koers was rond het middaguur met 9 procent gedaald tot 5,21 euro.

De resultaten van de Amerikaanse supermarkten staan onder druk door ,,hevige concurrentie'', zegt bestuursvoorzitter A. Moberg. Dit speelt al sinds vorig jaar, toen de topman besloot om Stop & Shop en Giant-Landover beter te laten samenwerken en BI-LO en Bruno's af te stoten. De omzet bij de Amerikaanse supermarkten steeg op vergelijkbare basis met 2 procent, maar door de prijsverlagingen en herstructureringskosten daalde het bedrijfsresultaat 30 procent.

De Amerikaanse groothandel US Foodservice, waar vorig jaar fraude werd ontdekt, boekte een omzetstijging van 7,5 procent in dollars, naar 4,4 miljard dollar (3,7 miljard euro). De totale omzet van Ahold daalde 5 procent tot 12,3 miljard euro. Zonder desinvesteringen en valuta-effecten zou die gestegen zijn met 3 procent. De omzet bij Albert Heijn groeide 1,4 procent. Het bedrijfsresultaat steeg, maar het bedrijf maakt niet bekend hoeveel.

Ahold maakte details bekend over de aanpassing van de polis met verzekeraar AIG. De huidige en vroegere bestuurders en commissarissen van Ahold en US Foodservice zijn tegen aansprakelijkheid voor onder meer fraude gedekt tot 125 miljoen dollar. Voor de aangepaste polis moest Ahold 44 miljoen euro bijpassen, maar daarvoor werd ook de looptijd van de polis met een onbekende termijn verlengd.