Telegraaf schrapt opnieuw banen bij regionale kranten

Dagbladuitgever De Telegraaf gaat opnieuw reorganiseren. Het Amsterdamse concern zal de komende twee jaar circa negentig arbeidsplaatsen extra schrappen. Dit gebeurt bij de regionale dagbladen zoals het Noordhollands Dagblad en het Haarlems Dagblad.

Dit heeft de Telegraaf gisteren na beurs bekendgemaakt. De reorganisatie is volgens het bedrijf nodig wegens negatieve resultaatontwikkeling bij de regionale dagbladen in Noord-Holland. De advertentieomzet bij deze kranten daalde de afgelopen zes maanden met bijna 13 procent.

Twee maanden geleden werd al bekend dat de Telegraaf ongeveer zestig banen zou schrappen bij de huis-aan-huisbladen, zoals De Echo in Amsterdam. Dit als gevolg van het in elkaar schuiven van vier organisaties. De Telegraaf heeft voor de in totaal 150 arbeidsplaatsen die verdwijnen een voorziening genomen van ruim 11 miljoen euro. Bij het dagbladenconcern werken in totaal ruim 4.500 mensen.

Over de eerste zes maanden heeft De Telegraaf als concern een nettowinst geboekt van 12,6 miljoen euro tegen 6,7 miljoen euro een jaar eerder. In de winst van 12,6 miljoen zit een eenmalige bate verwerkt van 3 miljoen euro, die afkomstig is van de verkoop van belangen in persbureau ANP en drukkerij De Brouwer Groep. Zonder de bate zou het nettoresultaat uitkomen op 9,6 miljoen euro. De Telegraaf houdt vast aan de verwachting dit jaar een nettowinst van 20 miljoen euro te behalen.

Dagblad De Telegraaf heeft voor het eerst sinds drie jaar weer een groei doorgemaakt van de advertentieomzet. De in oplage gemeten grootste krant van Nederland zag de advertentieomzet met 6,7 procent stijgen. Het volume van `gewone' advertenties nam toe met 23 procent terwijl de personeelsadvertenties zich stabiliseerden. Daarentegen lieten de rubrieksadvertenties een volumedaling zien van 13 procent. Rubrieksadvertenties hebben last van internet. Het concern heeft daarom kortgeleden de website www.speurders.nl in de lucht gebracht.

De gratis openbaarvervoerkrant Spits heeft het eerste halfjaar winst geboekt. Het bedrijf verwacht dat Spits dit jaar voor het eerst een jaarwinst behaalt. De gratis krant werd in 1999 op de markt gebracht als reactie op de komst van Metro.