Brautigam is ideaal in Mozart

Een mooi programma heeft het Koninklijk Concertgebouworkest dezer dagen, zo leek het, op de grens van Weens classicisme en Weense vroegromantiek met Mozart, Beethoven en Schubert. Dirigent Philippe Herreweghe zette het orkest ook in een klassieke Weense opstelling met de eerste violen op rechts. Maar Beethovens ouverture Die Ruïnen von Athen, leuk gekozen in Olympische tijden, is wel héél kort. En bevreemdend is het spelen van het Andante uit Schuberts onvoltooide Tiende symfonie, gevolgd door diens Vijfde.

Het Pianoconcert nr. 24 KV 491 was natuurlijk goed gekozen, zeker met Ronald Brautigam als solist. Brautigam speelde gisteren al in de stevige orkestrale inleiding mee en maakte zo het Pianoconcert tot een symfonie met een pianopartij die de orkestmuziek overneemt en verder ontwikkelt. De pianist stelde zich in dienst van het geheel, speelde licht, elegant en onnadrukkelijk, alsof hij zich helemaal niet met de noten bemoeide, want daarvoor had Mozart al gezorgd. Brautigam is met zijn instelling en zijn techniek een begenadigd pianist. Al kan het ook anders, deze uitvoering klonk ideaal.

Van Schuberts Tiende symfonie, in 1995 door Brian Newbould voltooid op basis van de schetsen die de componist bij zijn dood in 1828 achterliet, speelde het orkest alleen het Andante met zich zuchtend voortslepende passages. De obligate kritiek op zo'n voltooiing – net als bij de voltooiingen van de `Tiendes' van Beethoven en Mahler, is dat je kunt horen dat het `maar' speelbaar gemaakte schetsen zijn. Dat stond ook al vooraf in het programmablad Preludium, waarin Newbould klaagde dat het Concertgebouworkest niet ook de twee andere delen speelde. De complete Tiende was natuurlijk erg interessant geweest, zeker als die was gevolgd door Rendering, waarin Luciano Berio op zijn manier de schetsen van Schuberts Tiende verwerkt. Nu klonk Schuberts Vijfde, mooi gespeeld onder leiding van Herreweghe en, anders dan bij de hoekig-dramatische Harnoncourt, licht en vloeiend.

Concert: KCO o.l.v. Philippe Herreweghe. Gehoord: 25/8 Concertgebouw Amsterdam. Herh: 27/8; 1/9 met Maria Joao Pires in Pianoconcert nr 3 van Beethoven. Radio 4: 12/9 14 uur.