Ondanks grote opdrachten verwacht Smit lagere winst

Internationale politieke en marktontwikkelingen bepalen in hoge mate de resultaten van de Rotterdamse maritieme dienstverlener Smit Internationale.

Zo heeft het sleep- en bergingsbedrijf in de eerste helft van dit jaar een aantal grote bergingen verricht, onder meer de tanker Tasman Spirit bij Pakistan en de bulkcarrier Cape Africa, die veel geld in het laatje hebben gebracht.

Mede door die werkzaamheden is de winst van het Rotterdamse bedrijf in de eerste zes maanden van dit jaar gestegen naar 14,3 miljoen euro. Vorig jaar werd in de eerste zes maanden nog een winst gemaakt van 12,0 miljoen, maar Smit moest toen voor de bergingsdivisie een voorziening nemen voor de tegenvaller met de op de Noordzee gezonken autoboot Tricolor. Een karwei waarop het bedrijf zich verkeek. ,,We zijn nu bezig met het stofzuigen, zoals dat zo fraai heet'', zegt bestuursvoorzitter B. Vree. ,,We vegen de laatste restjes ijzer, bouten en moeren op. Maar de Tricolor drukt niet meer op het resultaat van dit jaar.''

Over geheel 2004 verwacht Smit een winst van 21 miljoen euro. Dat bedrag ligt onder de 28 miljoen euro die vorig jaar werd gerealiseerd maar Vree beklemtoont dat het maken van een juiste schatting in de cyclische bedrijfstak een moeilijke zaak blijft.

De havensleepdiensten van Smit renderen in het buitenland beter dan in Rotterdam. Vooral de steeds grotere containerschepen die de havens aandoen, ook in Vancouver en Balboa in Panama, kunnen zonder hulp van sleepboten niet wegkomen. Smit verdient ook goed aan het aan- en afmeren van LPG-tankers.