Marktaandeel van Nederlandse film daalt onder 10 pct

Het aantal bezoekers dat naar een Nederlandse film ging is in het eerste half jaar van 2004 gedaald ten opzichte van het totale bioscoopbezoek. Dat zegt W. Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC). In januari werd nog gemeld dat het marktaandeel van de Nederlandse film naar 13,6 procent was gestegen, in de eerste helft van dit jaar is het weer gezakt naar onder de 10 procent. NFC-voorzitter Wolfers tekent daarbij aan dat de bezoekersaantallen goeddeels zijn opgebracht door slechts drie films: Pietje Bell 2, In Oranje en Shouf shouf habibi. ,,De belangrijkste Nederlandse publiekstrekkers moeten nog komen: Pluk van de Petteflet, Floris, Snow Fever.''

Wat de relatieve daling van het Nederlands marktaandeel zorgelijker maakt, is dat die zich voltrekt in een algehele vermindering van het bioscoopbezoek in het eerste half jaar. Tegenover 12,5 miljoen bezoekers in de eerste helft van 2003, gingen nu 11,3 miljoen bezoekers naar de bioscoop, een daling van de recette met 4,31 procent. NFC-voorzitter Wolfers zoekt de verklaring in het ontbreken van een enorme blockbuster dit jaar, zoals de James Bond-film Die another day begin 2003, en in de angstvalligheid waarmee de distributeurs premières tijdens het EK-voetbal probeerden te vermijden, met als gevolg dat veel potentiële publiekstrekkers in mei tegelijkertijd werden uitgebracht. ,,Dat heeft tot kannibalisme geleid.'' Wolfers ziet geen reden tot zorg, omdat volgens hem de regenachtige zomerweken tot zoveel meer bioscoopbezoek heeft geleid, dat de achterstand alweer bijna is ingelopen.