Frisdrank ideale dikmaker en verhoogt kans op ziekte

Een suikerhoudend frisdrankje op zijn tijd verhoogt aanzienlijk de kans op dik worden en het krijgen van ouderdomssuikerziekte.

Mensen die dagelijks een glas of blikje gezoete frisdrank drinken verhogen hun suikerziekterisico met ruim 80 procent. Wie overgaat van één frisdrankje per week naar één of meer per dag, wordt in vier jaar tijd gemiddeld drie kilo zwaarder.

bDe overheid die voorlichting wil geven over de risico's van vetzucht en ouderdomsdiabetes, moet zich richten op verminderen van de consumptie van suikerhoudende frisdrank. Dat concluderen de Amerikaanse onderzoekers van Harvard University.

Het dik- en ziekmakende effect van suikerhoudende frisdrank rolt uit gegevens van de (tweede) Nurses' Health Study, een onderzoek onder bijna 100.000 vrouwelijke verpleegkundigen van 24 tot 44 jaar die de hele jaren negentig om de twee jaar vragenlijsten invulden over voeding, levensstijl en gezondheid. Het frisdrankonderzoek is gisteren gepubliceerd in het Journal of the American Medical Association (JAMA). Het effect van de frisdrankconsumptie onder de verpleegkundigen werd gemeten in 1991, 1995 en 1999.

Suiker in frisdrank maakt eerder dik dan suiker in snoepjes, gebak en candybars, schrijven de onderzoekers, omdat suiker in vloeibare vorm geen verzadigd gevoel geeft. Wellicht wekt een blikje fris de eetlust zelfs op.

Het gezondheidsondermijnende effect van de vloeibare suiker bestaat wel bij de frisdrank maar niet bij de vruchtensappen, als ze tenminste honderd procent vruchtensap zijn en niet bestaan uit gewone frisdrank met een paar procent vruchtensap. Het verschil zit hem in het type suiker.

In theorie kunnen de calorieën in één blikje per dag binnen een jaar een gewichtstoename van meer dan 5 kilo opleveren, schrijft diabetesspecialist Caroline Apovian van de Boston University School of Medicine in een begeleidend commentaar in de JAMA. De specialiste stelt cynisch vast dat wie een medicijn zou ontwerpen voor snelle gewichtstoename op zo'n vloeibaar suikerdrankje uit moet komen.

Er zijn meer, enkele weken durende onderzoeken verricht naar het dikmakende effect van suikerhoudende frisdrank. Daaruit blijken al snel de dikmakende effecten.

Een andere langlopende studie was een interventie-onderzoek op zes Britse basisscholen. De helft van ruim 600 kinderen kreeg het advies om de frisdrank te laten staan, terwijl de anderen geen voorlichting kregen. Na een jaar dronken de geïnformeerde kinderen gemiddeld bijna een glas frisdrank per drie dagen minder dan de kinderen die niets te horen kregen. En in de niet-geïnformeerde groep had in dat jaar 7 procent van de kinderen de gewichtsgrens van `veel te dik' overschreden. Terwijl een paar geïnformeerde kinderen die risicogroep verlieten.