Volkswagen bevriest lonen voor twee jaar

De Duitse autofabrikant Volkswagen wil de lonen de komende twee jaar niet verhogen, de beloning afhankelijk stellen van de prestaties van de onderneming en flexibeler werktijden invoeren.

Daarmee wil de grootste automobielfabrikant in Europa de loonkosten tot 2011 met 30 procent verlagen; een besparing van 2 miljard euro. ,,Er is nul speelruimte voor loonsverhogingen'', zei bestuurslid voor personeelszaken Peter Hartz gisteren. Het gaat bij Volkswagen heel simpel om de keuze tussen hoger loon of werkgelegenheid, aldus Hartz, wiens naam dezer dagen op ieders lippen is omdat omstreden nieuwe sociale wetgeving naar hem is vernoemd. Elke maandagavond demonstreren duizenden langdurig werklozen in Duitsland tegen verlaging van de uitkeringen die deel uitmaken van de zogenoemde `Hartz-wetten' en een uitvloeisel zijn van adviezen die Hartz schreef voor de bondsregering. Gisteravond gingen enkele tienduizenden mensen de straat op, beduidend minder dan vorige week maandag.

Vakbond IG Metall had vorige week een loonsverhoging van 4 procent geëist. De bond noemde de nullijn daarom ,,volstrekt onrealistisch'' en stelde alvast langdurige en harde onderhandelingen in het vooruitzicht. ,,We hebben ons goed voorbereid'', zei bestuurder Hartmut Meine.

Volkswagen heeft niet direct gedreigd de productie van nieuwe modellen naar het goedkopere buitenland te verplaatsen. De lonen liggen bij Volkswagen ruim 11 procent hoger dan bij de binnenlandse concurrentie, aldus Hartz en vergeleken met sommige buitenlandse fabrieken zelfs 80 procent hoger. Wel liet Hartz doorschemeren dat een nieuwe versie van de Golf alleen in Wolfsburg gebouwd kan worden als de loonkosten daar met 140 miljoen euro verminderd worden. Eerder zag Wolfsburg al de productie van de Touareg aan zich voorbij gaan. De Touareg wordt nu in Bratislava gebouwd. Het personeel in Wolfsburg heeft tot eind oktober de tijd om de bezuinigingen te verwezenlijken. De raad van bestuur wil op 23 oktober beslissen waar de nieuwe Golf-terreinwagen gebouwd zal worden. Eerder heeft DaimlerChrysler met een vergelijkbaar dreigement een bezuiniging van 500 miljoen euro doorgedrukt.

Hartz presenteerde gisteren een zevenpuntenplan om de loonkosten te verlagen. In ruil voor die maatregelen wil het bedrijf het aantal arbeidsplaatsen in Duitsland op het huidige niveau van 176.500 houden. Hartz wil niet alleen de lonen bevriezen maar hij wil ook tot 30 procent van het inkomen afhankelijk maken van de prestaties van de onderneming. Ook eist hij een grotere flexibiliteit van het personeel. Werknemers van Volkswagen moeten overal in Duitsland inzetbaar zijn en het personeel moet bereid zijn tijdelijk minder te werken. Ook wil het bedrijf met minder geld meer jonge mensen opleiden.

Volkswagen verliest al een tijdje marktaandeel aan bedrijven die goedkoper produceren. In de maand juli, bijvoorbeeld, daalde de afzet van Volkswagen op de Duitse markt met 8 procent. De concurrentie uit Zuid-Korea – Kia, Hyundai en Daewoo – boekte een winst van 36 procent. Maar ook binnenlandse concurrenten als Opel produceren goedkoper.