Diefstal `miles' bij KLM

Vliegtuigmaatschappij KLM heeft onlangs enkele baliemedewerkers op staande voet ontslagen omdat zij frequent flyer miles op hun eigen Flying Dutchmankaart bijschreven in plaats van deze aan passagiers toe te kennen. Een woordvoerder van KLM zegt dat het om ,,een handvol'' personeelsleden gaat. Hoeveel miles zijn verduisterd wilde hij niet zeggen.

,,Of het om één, twee of een miljoen miles gaat, het is een overtreding ze niet aan de klant te geven en daar staat ontslag op'', aldus de woordvoerder. Hij voegt er aan toe dat het het in ,,een aantal gevallen om heel veel miles'' ging.

Met een Flying Dutchman-kaart (FD-kaart) verdienen passagiers miles die in aantal overeenkomen met de gevlogen afstand in Engelse mijlen. Dit geldt alleen op vluchten met KLM of een van haar partners (o.a. Air France en Northwest). De gespaarde mijlen kunnen later worden gebruikt voor gratis vluchten of andere cadeaus. Het sparen kan via allerlei bonussen (bij voorbeeld een dubbel aantal miles voor vluchten in business class) worden bespoedigd. Eén intercontinentaal retour per business class levert genoeg miles op voor een enkele reis binnen Europa.

Houders van een FD-kaart genieten nog andere voordelen, zoals gebruik van de luchthavenlounges (een luxe wachtruimte met gratis eten, drinken en lectuur) en de mogelijkheid extra bagage mee te nemen.

Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen hebben hun eigen frequent flyer programma's. Binnen de internationale luchtvaartallianties (Oneworld, Skyteam en Star Alliance) zijn de kaarten van de deelnemende maatschappijen aan elkaar gekoppeld. KLM en Air France, die in mei van dit jaar fuseerden onder Frans eigendom, integreren hun beider frequent flyer-systemen volgend jaar en komen dan met één kaart.

Intussen praat KLM met Transavia/ Basiq Air over herinvoering van de miles op vluchten van Transavia. Voorheen kregen passagiers met een FD-kaart ook miles als zij vlogen met Transavia (een volle dochter van KLM) of met Martinair (50 procent van KLM), maar die regelingen werden eerder dit jaar geruisloos afgeschaft. Volgens de woordvoerder van KLM bestaat onder de klanten van Transavia grote behoefte om de miles opnieuw te kunnen krijgen.