Vakbond VW eist tien jaar baangarantie

De Duitse vakbond IG Metall eist een baangarantie van tien jaar voor de ruim 100.000 werknemers van autoconcern Volkswagen. De huidige directie is voornemens 5.000 banen te schrappen.

De vakbond maakte zijn eisen gisteren bekend aan de vooravond van het CAO-overleg met de directie. Komende maandag zal de raad van bestuur zijn inzet voor de onderhandelingen bekendmaken.

Naast de baangarantie verlangt IG Metall een loonsverhoging van 4 procent, tweemaal zoveel als de huidige inflatie in Duitsland. Een econoom van de bank ING-BHF verklaarde tegenover persbureau Bloomberg dat de looneis van de bonden ,,niet realistisch'' is.

De eisen van de vakbond staan haaks op de plannen van Volkswagen. Het autoconcern streeft ernaar de kosten met vier miljard euro te verlagen en wereldwijd 5.000 banen te schrappen. De sanering is volgens het concern nodig om niet te ver achterop te raken bij de concurrentie.

Volkswagen kampt momenteel met verschillende tegenvallers. De afzet van Volkswagens blijft achter waardoor momenteel alle zes vestigingen van VW niet op volle capaciteit draaien. In het kader van kostenreductie werd de zomerse fabriekssluiting van VW dit jaar verlengd. Door arbeidsonrust in Mexico ligt de productie daar geheel stil. Werknemers eisen een loonsverhoging van 8,5 procent, VW's laatste bod van 5,4 procent werd afgewezen. In Mexico worden dagelijks 1.300 auto's geproduceerd (Jetta's en nieuwe Kevers) door 9.600 arbeiders.

Volkswagen zag in het tweede kwartaal zijn winst dalen, terwijl Daimler en BMW een winstgroei realiseerden. DaimlerChrysler is een van de Duitse concerns die onlangs een langere werkweek overeenkwamen met hun werknemers zonder dat de lonen erop vooruitgingen. Wel kregen de werknemers in ruil daarvoor baangaranties. De Duitse vrachtwagenfabrikant MAN wil volgende maand ook zijn werktijden gaan verlengen.

Op 15 september staat bij Volkswagen de eerste bijeenkomst gepland waarin de onderhandelingen over een nieuwe CAO worden gevoerd. De huidige collectieve arbeidsovereenkomst loopt eind september af. De CAO bij Volkswagen werd twee jaar geleden afgesproken. Toen kwamen werkgevers en werknemers overeen dat het salaris van VW-employees het eerste jaar met 3,1 procent steeg en het tweede jaar met 2,6 procent. Of de nieuwe CAO straks weer twee jaar zal gelden is ook onderdeel van de onderhandelingen.

Volkswagen: Pagina 23