Hoe vrouwendurf, verlangen en ondergoed veranderen. De wereldflirtkaart volgens Marlies Dekkers

Hoe ontwerp je een mooie nieuwe onderbroek? Door goed te kijken naar wat er in de samenleving speelt. ,,Als je niet hebt nagedacht over wat er de afgelopen twintig jaar met vrouwen is gebeurd, waar denken ze over na, wat is hun maatschappelijke positie, dan begrijp je niet goed wat er echt omgaat in de vrouw'', zegt Marlies Dekkers. ,,Dat er zoiets is als de pil, waardoor vrouwen zelf kunnen bepalen wanneer ze een kind willen, dat heeft zó'n invloed op hoe mannen en vrouwen met elkaar omgaan!''

Marlies Dekkers ontwerpt nu ruim tien jaar ondergoed en ze wordt alleen maar succesvoller en bekender. Haar lingerie wordt verkocht in Nederland, België, Duitsland, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Finland, Zweden, Italië en Zwitserland. Een paar maanden geleden opende ze haar eerste eigen winkel in een oud bankgebouw in het centrum van Rotterdam. Enorme pashokken, dikke zachte vloerbedekking, een zithoek met open haard, bonbons en grote directeursstoelen. Ze verkoopt er alleen haar eigen collecties: behalve lingerie nu ook badkleding, zonnebrillen, wat T-shirts, blousen en tassen. Dekkers heeft plannen voor meer eigen winkels in Nederland en ze wil ook uitbreiden naar andere landen.

Maar Marlies Dekkers is niet alleen ontwerpster en zakenvrouw; ze filosofeert ook graag over de betekenis van ondergoed. De mannen, bijna allemaal mannen, achter de andere merken, zegt ze vaak, ontwerpen vooral om hun machines vol te krijgen. Bij Dekkers zelf, zegt ze, komt het ontwerpen van lingerie voort uit de vraag: wat willen vrouwen en waarom? ,,Op de kunstacademie dacht ik al na over de betekenis van lingerie. Collega's van mij die beeldhouwen deden, maakten bijvoorbeeld een vaas. Ik dacht: nou, dat is rond, en wat ik doe is ook een ronde vorm, da's een bil. Maar met die bil krijg je er meteen een heel extra lading bij, want over díe ronde vorm voelen we ons onzeker, daar hebben we een mening over, hij is te dik of te dun, we vinden 'm lekker of niet, er zitten allerlei sociale betekenissen aan. En min of meer per streek op de wereld zijn dat weer heel andere betekenissen.''

LINGERIE-LANDEN

Dekkers bezoekt graag persoonlijk de landen waar haar lingerie verkocht wordt. Om te kijken hoe mannen en vrouwen er met elkaar omgaan. En of zo'n land al aan haar ontwerpen toe is. ,,We zijn nu bezig om in Tai Peh winkels te openen, maar dan wil ik daar wel eerst met vrouwen gaan praten: wat zijn hun fantasieën, wat zijn hun verlangens, waardoor is dat gevoed, hoe kijken mannen daar tegenaan? Dat is zo verbonden aan lingerie, dat kun je gewoon niet apart van elkaar zien. Toen ik dertien, veertien was, werd een string nog echt gezien als iets voor een hoer, zeker in Brabant waar ik vandaan kom. Toen ik elf jaar geleden begon, werden strings nog onder de toonbank verkocht. Je moet dus zorgvuldig zijn met het lanceren van mijn lingerie. Je moet weten hoe een cultuur in elkaar zit, anders kan het het totaal verkeerd worden opgevat.''

Hoe moet haar lingerie dan worden opgevat? ,,Het gaat erom dat vrouwen de durf hebben om te flirten met hun eigen gedachten. Vaak is het niet meer of minder dan dat, het hoeft helemaal niet over seks te gaan. Mannen hebben dat vaak als einddoel – mannen kunnen zich meestal niet voorstellen dat je zoiets moois aantrekt en 's avonds weer uittrekt en dat er in de tussentijd niks gebeurd is. Maar voor vrouwen kan alleen al de flirt met je eigen verlangens en seksualiteit zo'n kick zijn! De fantasie in je hoofd, dat jij dat ondeugende meisje bent, terwijl je er aan de buitenkant heel gewoon uitziet.''

Maar in sommige landen kan dat nog lang niet, daar voelen vrouwen zich nog niet vrij genoeg. En als Dekkers de `codes' van een land niet begrijpt of het voelt niet goed, gaat ze haar ontwerpen er niet verkopen. ,,Wij waren vijf jaar geleden al bezig met China en toen had ik echt het gevoel: ik krijg er geen vinger achter waarom vrouwen dit zouden kopen. Er was al onderzoek gedaan en genoeg vrouwen bleken het te willen, maar ik had gewoon geen grip op de motivatie. Nou, dan doe ik het dus ook niet. Het moet precies in het goede tijdsgewricht in een land geïntroduceerd worden.'' En nu is er in China iets aan het veranderen, zegt ze. ,,Vijf jaar geleden zag ik in de metro niemand elkaar vasthouden of eens een kus geven, gewoon helemaal niet. En op een gegeven moment zag ik mensen er steeds losser mee omgaan. Dan let ik er ook op waar het initiatief ligt: kust zij hem of kust hij haar? Nou, dan zie je dus dat het een gezonde wisselwerking is. En als er dat soort signalen zijn, dan heb ik op een gegeven moment iets van: okee.''

FLIRTGEDRAG

Om een land echt goed te begrijpen, is een beetje kijken in de metro eigenlijk niet genoeg, zegt Dekkers. ,,Ik wil er eigenlijk echt gaan stappen. Op straat kun je ook wel dingen zien maar ik wil meedoen, ik wil onderdeel zijn van de flirt.'' Kennis over Europees flirtgedrag heeft Dekkers al in verschillende landen opgedaan. Het contrast tussen Nederland en Frankrijk vindt ze bijvoorbeeld heel duidelijk. ,,Frankrijk is heel macho-georiënteerd. De Franse vrouw is bijna van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezig met de vraag: hoe kan ik er sexy en aantrekkelijk uitzien. In Frankrijk zit het Verlangen'' – ze spreekt het uit met een hoofdletter – ,,veel langer in de samenleving dan bij ons. Vrouwen zijn er getraind om continu het verlangen van de man op te blijven wekken, om continu een worst voor hun neus te blijven houden. Dat is natuurlijk een dóódvermoeiend spel en intellectueel gezien niet zo interessant. Aan de vraag wat de verlangens van de vrouw zijn, of de verlangens van beiden samen, kom je ook nauwelijks toe.''

In Nederland is dat anders: ,,De Nederlandse vrouw is heel erg op comfort. Het haar wordt kortgeknipt, dat is namelijk praktisch als er kinderen komen; Nederlandse vrouwen dragen handige, praktische kleding, alles heel comfortabel. Dat zou een Franse vrouw nooit doen, daarmee schakel je het Verlangen heel snel uit. Maar dat geeft aan de andere kant ook wel weer een hoop ruimte. En ik heb zelf het gevoel dat ik in die ruimte in alle rust heb kunnen nadenken: wat is er nu eigenlijk aan de hand, waarom dragen vrouwen lingerie, wat verlangen we. Als ik ook de hele tijd bezig had moeten zijn met dat worstje voorhouden, was dat niet gelukt. Ik heb zelf het idee dat ik mijn lingerie niet snel in een ander land dan Nederland had kunnen bedenken.''

Dat neemt niet weg dat het in andere landen wel goed kan verkopen. ,,België vind ik een heel fascinerend land'', vertelt ze, ,,Daar verkoop ik vreselijk goed, vooral in dorpjes waar nog allemaal van die moekes in schorten de ramen staan te zemen. Als ik dat dan merk, dan wil ik dat gewoon snappen. Dus dan ga ik daar twee dagen naartoe om te kijken wat voor soort klanten dat zijn, met ze praten, mee de paskamers in. Ik heb bijvoorbeeld een stel ontmoet van begin dertig of zo, hardwerkende mensen met een boerderij en kinderen. Zij had wel eens iets over mijn lingerie gehoord of gezien, ze vond het heel spannend, en op een gegeven moment wist hij dat – er werd niet heel veel over gepraat, er was meer een soort spanning tussen die twee. Hij had uitgezocht waar het verkocht werd en toen had hij dus een weekendje geboekt. Op een gegeven moment stonden ze in die winkel. De boerin was bijna in tranen, zo prachtig! Want weet je, iedereen heeft dat stoute verleidelijke meisje in zich. Alleen, wanneer komt het eruit?''

Groot-Brittannië is wat dat betreft weer een heel ander verhaal, vertelt Dekkers. ,,Wat daar nu aan de hand is! Vooral in Londen, op het Engelse platteland ben ik nog niet geweest. Meer dan de helft van de vrouwen in Londen blijkt tegenwoordig een vibrator te hebben. Je kunt geen blád openslaan of het gaat over seks – en het gaat zó ontzettend ver, die vrouwen gaan echt helemaal los! Je hebt er bijvoorbeeld sinds kort vrouwvriendelijke seksshops. Wij waren daar tien jaar eerder mee. Ik was daar wel door getriggerd, ik dacht: loopt Engeland nou tien jaar achter of hoe moet ik me dat voorstellen? Dus ik zo'n vrouwvriendelijke winkel in, en daar hing een vrouw boven tegen het plafond. Nou, dat is dan een cursus bondage. Kind in de kinderwagen ernaast, en mamma en pappa leren hoe je moet knopen. Middenin de winkel! Nou, dat vind ik echt van nul naar honderd of zo, dan denk ik: probeer het nou een beetje op te bouwen.''

MTV & NOW & WOW

Dekkers verwacht dat die Britse `seks-vibe' over heel Europa gaat uitwaaieren. ,,Niet de hele wereld kijkt naar Nederland, maar wel de hele wereld kijkt naar Londen. Dus als seksualiteit daar zo dominant aanwezig is, dan kun je er gewoon op zitten wachten dat het zich over heel Europa uitbreidt; dan is het echt iets wat vrouwen momenteel heel erg bezighoudt. Die Samantha, uit Sex & the City, heeft natuurlijk ook wat opgeroepen. Die serie, daar keek echt iedereen naar.'' Dekkers vindt dergelijke verschuivingen in de tijd nog het interessantst. ,,Die nuances binnen Europa zijn eigenlijk minimaal als je het op die grote tijdsbalk bekijkt. Moet je zien wat er in tien jaar tijd is gebeurd, het is zó snel gegaan. Dat boek van Madonna, Sex, dat was toen echt een shock – het werd ingepakt verkocht, iedereen sprak er schande van, het had zó'n impact. Dat is nu ondenkbaar. Je kan, nee je moet echt bijna een vibrator in je nachtkastje hebben, je moet een string hebben, het is echt bijna de andere kant op.''

En dan krijgen we nog allerlei niet-westerse invloeden, verheugt Dekkers zich. ,,Je ziet het hier in Rotterdam al. Nee, niet die gesluierde meisjes, die verstoppen alles, daar kan ik me niet goed in verplaatsen. Waar ik wel wat mee kan, zijn die vrouwen die strakke jeans aandoen terwijl ze zúlke billen hebben. In videoclips zie je vetrollen, dikke bovenbenen, vaak putten, en die vrouwen staan te swingen! Dat gaat ook in onze samenleving zitten, dat begint zich nu te mixen. Als je veel naar MTV kijkt of TMF, of je gaat hier in Rotterdam naar de Now&Wow, dan begin je bijna te denken: shit, waarom ben ik blank? Omdat het er geweldig uitziet, en ze laten allemaal zo trots hun borsten en hun billen en hun benen zien. Verleiding zit gewoon heel erg in die cultuur.''

Er komt nog zóveel, denkt Dekkers: ,,Als je de tijdsbalk van de mensheid bekijkt, dan is het maar zo'n klein friemelstukje dat vrouwen zelf geld hebben, dat we de pil hebben, dat we actief meedoen. We hebben nog maar heel kort de tijd gehad om te bedenken wat onze fantasieën dan zijn, onze verlangens, wat vinden wij nou leuk? We zijn allemaal opgevoed door mannen – alle filosofen, alle schrijvers, iedereen die over seksualiteit heeft nagedacht, iedereen die beelden heeft gemaakt, het zijn bijna allemaal mannen. Dan denk ik: wat ik doe is nog maar het begin van wat er allemaal komen gaat. Waar het eigenlijk om gaat is dat je de dingen gaat bekijken vanuit de ogen van de vrouw. Vrouwen hebben toch een ander soort logica dan mannen en dat is een mooie toevoeging aan de samenleving. Philip Starck heeft ook al eens gezegd: de komende vijftig jaar worden de vijftig jaar van de vrouw.''

Info: www.marliesdekkers.com