Bezige Chinezen lezen steeds minder

Het aantal Chinezen dat boeken en tijdschriften leest, is de laatste vijf jaar drastisch afgenomen.

Nu Chinezen het steeds drukker hebben, blijft er minder tijd over en ziet men boeken vooral als amusement. Vorig jaar las van de Chinezen die kunnen lezen 51,7 procent boeken, bijna 9 procent minder dan in 1998. Dat blijkt uit onderzoek van het Chinees Instituut voor de Uitgeverij, zo meldt het Chinese persbureau Xinhua. Het lezen van tijdschriften viel terug van 50 procent in 1998 naar 46,4 procent in 2003.

Tien procent van de Chinezen is volgens officiële cijfers, analfabeet. Gemiddeld lazen de Chinezen vijf boeken in 2003.

De onderzoekers van het instituut zeggen dat de relatie tussen opleidingsniveau en mate van lezen zwakker wordt. Goed opgeleide mensen hebben de tijd niet om veel te lezen. Ze houden de slechte kwaliteit van de Chinese boeken medeverantwoordelijk voor de terugval. ,,Veel boeken zijn extreem commercieel van opzet'', aldus Wei Yushan, een van de Chinese onderzoekers. ,,Het grootste deel van wat Chinese uitgevers op de markt brengen is gewoon junk food.''

Uitgevers spelen in op de vraag naar entertainment. Na een decenniadurend dieet van door de partij goedgekeurde, moeilijk te verteren boeken kiezen Chinezen voor lichte kost. Straatkiosken puilen uit van de glossy bladen uit het westen, zoals Elle en Men's Health en lokale bladen plaatsen Hollywoord-sterren op hun omslagen om de nieuwe Chinese yuppen te plezieren.

De Chinese bladen- en boekenmarkt was vorig jaar goed voor een omzet van 13 miljard dollar. China is van plan om aan het eind van dit jaar de boekhandels- en distributiemarkt open te stellen voor buitenlanders. Investeren in uitgeverijen en andere op inhoud gerichte sectoren is niet toegestaan.

Donderdag nam Amazon.com voor 75 miljoen dollar China's grootste webwinkel Joyo.com over.