Wegz@ppen

Z@ppelin, de kindertelevisiezender op Nederland 3, gaat volgend seizoen elke dag van 7 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds de lucht in. Dat is goed nieuws. Z@ppelin staat garant voor avontuurlijke, veelzijdige jeugdtelevisie. Het is een uitkomst voor de ouder die zijn kind andere televisie gunt, naast de gedachteloze, met specifiek op kinderen gerichte reclamespotjes bewolkte, per strekkende meter aangeboden commerciële kindertelevisie. Het is een oase voor het kind dat meer verlangt dan versuft te worden door monotone animatieseries die nooit meer ophouden.

Z@ppelin, dat is Sesamstraat. Villa Achterwerk. Kabouter Plop. R U TLKING 2 ME. Jeugdjournaal. En ook: spannende series, of een film, bijvoorbeeld naar een boek van Guus Kuijer. En niet te vergeten die curieuze programma's die je nergens anders ziet, met zingende navels of een wilde grijze meneer die een slakje toespreekt of het een dierbaar familielid betreft. De programma's dus, ze laten zich nauwelijks beschrijven, die beantwoorden aan het gegeven dat kinderen nog openstaan voor de wondere wegen van de fantasie die volwassenen mijden als `raar', `nergens voor nodig' of `aanstellerij'.

De programma's van Z@ppelin worden opgezet cq. geselecteerd volgens het imago `leuk en leerzaam' lees ik. Nooit geweten, maar ja, dat klopt wel zo'n beetje en gezien het resultaat lijkt het een uitstekend uitgangspunt.

Helemaal niet uitstekend. Achterhaald, meent de leiding van Z@ppelin. Omdat er van 7 tot 7 uitgezonden gaat worden is het een mooie gelegenheid voor een radicale omwenteling. Van 7 tot 7 `spannend, stoer en vrolijk', dat is het doel, verklaarde de directrice.

Spannend, stoer en vrolijk? Maar dat was Z@ppelin toch al? Èn ook leuk. Èn leerzaam. Maar misschien kan dat beter verzwegen worden, want de directrice lijkt iets anders te bedoelen. Leerzaam, en leuk ook al, zijn besmette woorden. Ze staan voor saai en dus voor wegzappen. Spannend etc. staat voor hoge kijkcijfers. Goed voor de adverteerders.

De kinderen die volgend seizoen afstemmen op Nederland 3 gaan zich, als het aan Z@ppelin ligt, verslingeren aan een dagelijkse soap over een rockband en een dansstudio. Ze gaan zich laten verleiden door een live magazine met `roddels over sterren'. Welke sterren? Makkie: de popzangers van de talentenjachten, de acteurs uit de soaps, allemaal van de commerciële televisie.

Voor educatie mag de schooltv opdraven. Die voelt de bui hangen en komt met een programma over het bestrijden van zwaarlijvigheid bij kinderen. Het heet, heel stoer en spannend, Vetlekker! Klinkt naar real live tv, iets met in de klas gepeste dikkerds die voor het front van de kijkertjes op dieet gaan. Of, is het, in het kader van spannend en stoer, erger? Doen kinderen al aan maagverkleining en liposuctie?

Jonge kijkers worden volwassen. Wie nu jong is, heeft dankzij Z@ppelin weet van de mogelijkheid tot televisieprogramma's die je recht overeind laten zitten, in plaats van onderuit hangend consumeren.

Z@ppelin is niet langer een laatste bastion van de publieke omroep. Vanaf volgend seizoen stoomt het de jonge kijker piekfijn klaar voor de commerciële zenders.