Laurus maakt verlies door prijzenslag

Supermarktketen Laurus, bekend van winkels als Edah, Super De Boer en Konmar, is dit jaar opnieuw in de verliezen gekomen. De prijzenoorlog bezorgde het concern in het eerste halfjaar een verlies van 15 miljoen euro.

Laurus maakte dat gisteren bekend na sluiting van de beurshandel in Amsterdam. Vanochtend reageerden beleggers teleurgesteld. De aandelenkoers daalde naar een historisch dieptepunt. Rond het middaguur stond de koers 9 procent lager op 78 cent, 2 cent lager dan bij de vorige crisis in september 2002.

Na grote verliezen in 2001 en 2002 boekte het concern na het aantreden van een nieuwe bestuursvoorzitter, H. Bruijniks, in 2003 weer winst. Dat kwam onder andere door een kapitaalsinjectie van het Franse Casino, een grote reorganisatie bij Konmar en de verkoop van de zwaar verliesgevende Spaanse en Belgische winkels.

Als hoofdoorzaak van het verlies geeft de directie de prijzenslag aan. Die had een ,,gedaalde omzet en lagere marge'' tot gevolg. De omzet daalde in het eerste halfjaar van 2004 met 12 procent naar 1,75 miljard euro. Onderzoeksbureaus geven al enkele maanden aan dat Laurus de grootste verliezer is van de prijzenslag die in oktober vorig jaar begon. Met name Aldi, Lidl, Jumbo, Albert Heijn en C1000 veroverden marktaandeel.

Om terrein terug te winnen, besloot Laurus twee maanden geleden om Edah om te bouwen tot `Edah Lekker & Laag'. In deze winkels is het assortiment klein en het percentage huismerken 35 procent, volgend jaar oplopend tot ongeveer 50 procent. Het prijsniveau van `Edah Lekker & Laag' is bijna 10 procent lager dan de huidige Edah. De formule lijkt succesvol. In proefwinkels stijgen de omzetten 20 à 40 procent. Aan het eind van dit jaar moeten al 50 van de 286 Edahs zijn omgebouwd.

,,Ik vrees het ergste voor de toekomst'', zegt supermarktdeskundige G. Rutte. ,,Als de Franse grootaandeelhouder Casino geen extra geld investeert, gaat het fout.'' Volgens Rutte doet Laurus enkele dingen verkeerd: bij Super De Boer liggen te weinig verse producten, de enige categorie waarop supermarkten een gezonde winst maken. Ook moet de ombouw naar Edah Lekker & Laag worden teruggedraaid. ,,Die formule komt te laat. Dirk van den Broek/Bas van der Heijden, Aldi en Lidl doen dat beter. Lekker & Laag heeft te weinig onderscheidend vermogen.''

J. Leijnse van consultantbureau AT Kearney is positiever over Lekker & Laag, maar vindt dat de reactie van Laurus op de prijzenoorlog laat op gang is gekomen. ,,Dat hoeft geen dramatische gevolgen te hebben, maar ze moeten nu doordrukken.'' Laurus kan dan volgend jaar weer winst maken. Hij verwacht dat dat dit jaar niet meer zal lukken, ondanks enkele reorganisaties.

Zo kondigde het bedrijf het afgelopen voorjaar aan dat deze en volgende maand 1.290 van de 8.980 banen worden geschrapt. Deze reorganisatie kost dit jaar 25 miljoen euro, maar bespaart vanaf volgend jaar jaarlijks 27 miljoen euro. Volgens Leijnse moet Laurus meer stappen zetten. ,,Ze moeten nog een scherpere keuze maken in hun assortiment, vooral door meer huismerken in de winkel te brengen. Bovendien moeten de drie supermarktketens meer doen aan hun herkenbaarheid.''

Financieel analist F. de Boer van ING had na bekendmaking van de tegenvallende omzet in juli deze week zijn winstverwachtingen al bijgesteld. Hij verwachtte over het eerste halfjaar een verlies van 3 miljoen euro, waarop hij zijn koersdoel verlaagde van 1,10 naar 0,74 euro voor de komende twaalf maanden. Hij overweegt zijn koersdoel opnieuw aan te passen nu het verlies hoger blijkt uit te vallen.