Lange historie grijs kenteken

Steeds meer particulieren rijden privé in een bestelwagen met grijs kenteken. Ruimte in overvloed, luxe genoeg én belastingvoordeel.

De plannen van staatssecretaris Wijn (Financiën) om het grijs kenteken af te schaffen, vormen het zoveelste hoofdstuk in een lange geschiedenis van buitengewoon ingewikkelde wetgeving. ,,Daar zou je een boek over kunnen schrijven'', herinnert een woordvoerder van de brancheorganisatie Bovag zich het gesteggel met de belastingdienst dat al zo oud is als het grijs kenteken zelf.

Zelfs van een extravagante sportwagen als een Porsche kon ooit een `bedrijfswagen' worden gemaakt die geschikt was voor een grijs kenteken. Simpel door de minuscule achterbank te verwijderen. Ook moesten lange tijd de achterramen van bedrijfswagens worden geblindeerd, een maatregel, zo bleek in de praktijk, die de verkeersveiligheid niet ten goede kwam.

Om in aanmerking voor een grijs kenteken te komen moet een auto zijn voorzien van een vaste en vlakke laadvloer over de hele breedte en lengte van de laadruimte. De laadruimte mag geen zitplaatsen bevatten.

Steeds meer particulieren rijden de laatste jaren privé in een bestelwagen, die tegenwoordig echter in geen enkel opzicht meer lijkt op de kale bestelbus waarmee werklui vroeger naar de bouwplaats reden. ABS, airco, elektrische ramen, lichtmetalen velgen – vrijwel alle bekende extraatjes van de personenauto zijn nu ook leverbaar voor bestelauto's, waarvan de eigenaar een drievoudig belastingvoordeel heeft.

Om de fiscus niet op de kast te jagen, zien importeurs af van opvallende advertentiecampagnes. Hetgeen niet heeft verhinderd dat veel particulieren het voordeel van een grijs kenteken hebben ontdekt. Van de bijna 836.000 bestelauto's worden er volgens een schatting van de Rai 20 procent door particulieren bereden. Want er wordt nergens geregistreerd of een bestelauto privé of voor een bedrijf wordt gebruikt. BPM, de belasting op personenauto's en motorrijwielen, hoeft voor een bestelwagen niet te worden betaald. Ook de wegenbelasting is veel lager dan voor personenauto's. Staatssecretaris Wijn wil nu een eind maken aan die voordelen.

Een groep die al fel geprotesteerd heeft tegen de plannen van Wijn zijn de gehandicapten. Er zijn speciale carrosseriebouwers in Nederland die auto's voor gehandicapten zo aanpassen dat de betrokkenen gebruik kunnen maken van een grijs kenteken.

De Gehandicapten Raad Nederland schat dat ongeveer 10.000 gehandicapten op dit moment rijden met een grijs kenteken. Wanneer de fiscale voordelen van het grijs kenteken komen te vervallen, kan een deel van de gehandicapten zich volgens de raad geen auto meer veroorloven.