Klacht over reclame `goedkoopste' winkels

De Consumentenbond wil dat elektronicawinkels zoals Media Markt, BCC en Kijkshop ophouden met slogans waarbij ze beweren dat ze de laagste prijzen hebben. De bond heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen Media Markt. Als de klacht wordt toegewezen, wil de bond dat ook de andere ketens hun slogans aanpassen.

Bijna alle elektronicaketens stellen in winkels, advertenties of op internet dat ze de goedkoopste zijn. `Bij Expert betaalt u nooit meer dan de laagste prijs', Media Markt adverteert met: `Laagste prijs, grootste keuze!' en BCC geeft een `Laagste prijsgarantie'. Ook de andere grote ketens als Kijkshop, Modern en It's stellen dat ze het goedkoopst zijn.

,,Dit is een misleidende manier om mensen naar de winkels te trekken'', vindt een woordvoerster van de Consumentenbond. Volgens haar is het gebruik van dit type slogans in strijd met de algemene aanbeveling van de reclamecommissie dat winkels geen superlatieven mogen gebruiken voor hun hele assortiment. ,,De consument moet kunnen afgaan op de juistheid van de beweringen van een adverteerder en kan dat in dit geval niet'', schreef de Consumentenbond twee weken geleden in een brief aan de reclamecommissie. ,,Per definitie kan er maar één de goedkoopste zijn.''

De bond pleit voor een openbare aanbeveling van de codecommissie, waardoor ,,ook andere aanbieders kennis kunnen nemen van uw opvatting terzake van het gebruik van superlatieven''. Als de reclamecommissie Media Markt terechtwijst, vraagt de bond ook de andere elektronicaketens hun slogans aan te passen.

Media Markt Nederland wil pas reageren nadat de reclamecommissie een beslissing neemt op 14 september. Als Media Markt ongelijk krijgt, weet directeur P. Haas niet of hij zijn slogan aanpast: ,,Die commissie geeft alleen een advies. We zijn niet verplicht eraan gehoor te geven. We bestuderen hun argumenten serieus.''