Eenmaal, andermaal, ... voor die windvaan

En weer loopt het imago van Nederland een deuk op in de financiële wereld. Geen Shell, Parmalat, Ahold, World Online of Baan. Ditmaal kan Nederlandse ondernemers echter moeilijk wat verweten worden.

De negatieve publiciteit voor Nederland komt op het conto van twee studenten uit Silicon Valley. Zij richtten de extreem succesvolle internetzoekmachine Google op, maar kozen voor een iets minder succesvolle beursgang, een debuut met een sporadisch gebruikte veilingmethode: de Dutch auction. De koersexplosie van 18 procent op de eerste handelsdag smaakte zoet, maar toont tevens dat het bedrijf wellicht tegen een te lage prijs geïntroduceerd is. Zelfs Le Monde – geen zakenkrant – opende gisteren met de chaos die aan Googles debuut voorafging doordat het voor een bourse à la Hollandaise had gekozen. Google moest na veel geharrewar met de beurstoezichthouder en door tegenvallende interesse van beleggers de bandbreedte voor de introductiekoers verlagen, het aanbod van aandelen verkleinen en vervolgens de laagste koers in de nieuwe bandbreedte kiezen.

Een beursgang `op zijn Hollands' staat er meteen onvoordelig op, maar wat is het eigenlijk? Debuteren op de aandelenmarkt terwijl de oprichter stiekem al is uitgestapt? Of een bedrijf presenteren dat met hulp van side letters zijn omzet 40 miljard euro te hoog weergeeft?

Neen, bij een `Hollandse beursgang' bepalen alle beleggers, groot en klein, gezamenlijk de introductiekoers door een bod in te leggen, terwijl bij een traditionele beursgang zakenbankiers in samenspraak met de onderneming en grote geïnteresseerde beleggers de introductieprijs vaststellen.

Waarom zo'n beursgang Hollands wordt genoemd? Misschien omdat de veiling extra koopmanskunsten vereist, of omdat het zo goedkoop is. De zakenbankiers verdienden aanzienlijk minder provisie dan bij een traditionele beursgang. Ook de juristen gingen op een koopje. Internetgebruikers over de hele wereld mogen Google groot hebben gemaakt, de onderneming had geen zin om de veiling open te stellen voor buitenlanders omdat zo'n internationale aanbieding te veel juridische kosten met zich mee zou brengen.

Niettemin kan de Nederlandse belegger het nieuwe Amerikaanse aandeel niet negeren. Want nu al is zeker dat Google geschiedenis zal schrijven. Het wordt een nieuwe windvaan van de wereldwijde technologiesector of het introduceert, vier jaar na de internetbubbel, voor het eerst weer grootschalige windhandel op de beurs. En het kan natuurlijk ook beide.