Bij dating wint internet van gedrukte media

Internet verdringt de krant als advertentiemedium voor alleenstaanden die op zoek zijn naar een partner. Terwijl het aantal dating- en relatiesites groeit, verkopen de Nederlandse dagbladen almaar minder contactadvertenties. Hun advertentievolume kromp de afgelopen vijf jaar met bijna 20 procent, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau BBC.

Consumenten kiezen voor het gemak en het grotere bereik van internet, zegt O. van Schagen, manager van online relatiebemiddelingsbureau Parship.nl. De respons op een internetflirt is volgens Van Schagen vaak tien keer groter dan bij een advertentie in een krant. ,,En op internet hoef je geen ingewikkelde brieven te schrijven en kan je al mailend direct contact zoeken'', zegt hij.

Parship, een dochteronderneming van de Duitse uitgever Holtzbrinck (bekend van het Duitse weekblad Die Zeit), mikt op relatief oudere en hoger opgeleide alleenstaanden die op zoek zijn naar een serieuze relatie en niet naar een vluchtige date. Het internetbedrijf zoekt zijn klandizie opvallend genoeg vooral onder de lezers van de oude media. Met verschillende kranten (de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad van uitgever PCM) en tijdschriften (Carp en Psychologie Magazine) ging Parship al een samenwerkingsverband aan. In advertenties verwijst het bedrijf naar een speciale pagina op de website van de desbetreffende uitgave, waar belangstellenden zich bij de relatiesite kunnen inschrijven. In deze advertenties maakt Parship gebruik van het beeldmerk van de kranten en tijdschriften waarmee het samenwerkt.

`In samenwerking met NRC Handelsblad' op zoek naar een nieuwe partner? Nee, zegt hoofdredacteur F. Jensma van NRC Handelsblad, redacties gaan alleenstaande lezers niet helpen met het zoeken van een partner. ,,Ons samenwerkingsverband met Parship is een commerciële activiteit van de uitgever'', zegt hij.

R. van den Bosch, manager van de website van NRC Handelsblad, legt uit dat uitgevers zoeken naar wegen om de verloren gegane advertentie-inkomsten te compenseren. En naar methoden om de zwaar verlieslijdende websites rendabel te maken. Het samenwerkingsverband tussen NRC Handelsblad en Parship is volgens de websitemanager een ,,experiment''. PCM, de uitgever van NRC Handelsblad, krijgt van Parship een deel van de omzet die via de website van de krant tot stand komt. Van den Bosch: ,,Het traditionele advertentieconcept zal op internet steeds diffuser en complexer worden.''

DROOMPRINS(ES): pagina 12