`Daewoo gaat Chevrolet heten'

Waarschijnlijk al tijdens de autoshow van Parijs in september wordt de naam van het Zuid-Koreaanse automerk Daewoo definitief veranderd in Chevrolet.

De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM), die zowel eigenaar is van Daewoo als Chevrolet, vindt dat de naam Daewoo te veel wordt geassocieerd met electronica-producten en witgoed. Ook wil GM met name in Europa meer naamsbekendheid geven aan Chevrolet. Vorig jaar is GM al begonnen om in landen als Polen, Roemenië en Hongarije Daewoo onder de naam Chevrolet op de markt te brengen. GM, `s werelds grootste autofabrikant, wil die lijn nu doortrekken voor de rest van Europa.

Hoewel een woordvoerder van GM-Nederland benadrukt dat geruchten over een op handen zijnde naamsverandering ,,nog pure speculatie is en niet wordt bevestigd door het hoofdkantoor van GM in Detroit'', wist het Duitse Handelsblatt, dat doorgaans goede contacten onderhoudt met GM-dochter Opel, al te melden dat de naamsverandering van Daewoo definitief is en naadloos past in het streven van GM om van Chevrolet een `wereldmerk' te maken.

Daewoo stelde in 1994 zijn auto's aan het Nederlandse publiek voor op de Amsterdamse Auto Rai. De slogan `U bent toe aan een Daewoo' werd snel populair. Het eerste model, gebaseerd op de laatste versie van de Opel Kadett, oogde volgens kenners wat oudbakken, maar wegens de prijs vond de auto snel kopers. In 2004 heeft Daewoo tot nu toe 6.200 auto's in Nederland verkocht.

P. Stokman, pr-manager van Daewoo Motor Benelux in Hoofddorp, zegt niet te kunnen bevestigen dat de merknaam Daewoo wordt gewijzigd in Chevrolet. Maar hij vindt het wel in de lijn van de verwachting liggen. Stokman denkt dat het voor het bedrijf in Hoofddorp, waar ongeveer 50 mensen werken, geen gevolgen zal hebben als de naam Daewoo wordt gewijzigd in Chevrolet.

Daewoo maakte ooit deel uit van een van de grote industriële conglomeraten in Zuid-Korea (chaebol). De onderneming begon in 1967 als textielfabriek, maar breidde snel uit. Financiële problemen (een schuld van omgerekend 40 miljard euro) leidden na jaren van wanbeleid bij het conglomeraat tot een ingrijpende sanering. Topman/oprichter Kim Woo-choong moest het land ontvluchten. De autodivisie van Daewoo werd uit de boedel opgekocht door General Motors.