Weekendsoap van drie omroepen

AVRO, BNN en TROS beginnen op 4 september met Het glazen huis, een driewekelijkse dramaserie over de tv-industrie. ,,Als het een soap is, dan toch een met een gouden randje.''

Deze week begint de reclamecampagne op abri's, bij benzinepompen en op stations. Over foto's van acteurs en Privé-achtige koppen is steeds een blokje geplakt met de intrigerend bedoelde tekst: ,,De mediasoap waarin elke overeenkomst met de werkelijkheid berust op louter toeval.'' Zo moet de aandacht van een groot publiek worden getrokken naar de tv-serie Het glazen huis, die vanaf 4 september op zaterdag, zondag en maandag wordt uitgezonden door Nederland 2. De drie betrokken omroepen maken er geen geheim van: de reeks wordt, naar het voorbeeld van de commerciële omroepen, professioneel ,,in de markt gezet''.

Het glazen huis wordt geproduceerd door Endemol, in dezelfde studio's in Aalsmeer waar ook de soaps Goede tijden slechte tijden en Onderweg naar morgen worden gemaakt. Ook in de reclamecampagne wordt de serie als soap aangeduid. Maar alleen al de uitzendfrequentie – drie keer per week – wijkt af. En zelf deinzen de makers enigszins voor dat woord terug. ,,Het is op een soap-leest geschoeid, qua structuur en ook qua budget'', zegt Justine Paauw, eindredacteur drama bij de AVRO. ,,Maar we willen wel dat het bijzonder wordt; als het een soap is, dan toch een met een gouden randje.''

De coproductie van AVRO, BNN en TROS, de drie vaste omroepen op Nederland 2, is een initiatief van netmanager Joop Daalmeijer. Als novum voor de publieke omroep werd openlijk een competitie onder tv-producenten uitgeschreven, waarna Hilversum werd bestormd met voorstellen. De eindstrijd ging vorig voorjaar tussen IdtV, Eyeworks (van Reinout Oerlemans) en Endemol. Het beste voorstel kwam van Endemol, hoewel door diverse onderlinge congsi's straks ook Eyeworks en Costa-regisseur Johan Nijenhuis (NL Film) op de titelrol zullen staan. Het was een verbeten gevecht, al was het maar omdat er 7 miljoen euro voor het eerste seizoen op tafel lag: 115 afleveringen van een half uur. En als de reeks een succes wordt, volgt prolongatie.

De centrale figuur in Het glazen huis is een machtige tv-producent, die zijn imperium nog verder wil uitbreiden. ,,Wij hebben steeds aan Berlusconi gedacht'', aldus Justine Paauw. Maar 's mans macht is wel beperkt tot de Nederlandse realiteit. Een belangrijk tegenstrever is dan ook de directeur van de zender aan wie hij zijn programma's moet slijten – een man, die bijvoorbeeld opdracht geeft een oudere actrice (Kitty Courbois) te schrappen uit de soap die het bedrijf maakt. In de eerste afleveringen duikt bovendien een staatssecretaris (Cox Habbema) op, die op grond van de Europese concurrentieregels verhindert dat de producent een Belgisch station opkoopt. Verder is er een jongerengroepje dat het bedrijf infiltreert met Fart-tv: fuck all regular television.

,,Voor insiders zit er hier en daar wel een knipoog in'', beaamt

Paauw. ,,Iedereen heeft anekdotes uit de eigen praktijk ingeleverd, en de soap die in Het glazen huis een rol speelt, is nogal over the top – met een roze decor. Het is een weerspiegeling van de dagelijkse praktijk bij de televisie: de zenuwen, de druk, de haat en nijd, en de gevolgen die dat voor je persoonlijk leven kan hebben. Maar het is gegoten in de vorm van een familiesaga. De hele familie is verknoopt met het bedrijf, zodat de emoties hoog kunnen oplopen.''

De producent wordt gespeeld door Arnold Gelderman, en zijn vrouw door Willeke van Ammelrooy. Naast de andere vaste acteurs hoopt men op den duur ook bekende Nederlanders bereid te vinden voor een gastrol – al was het maar om af en toe even door de gang van de studio te lopen.

Voor de dramachef van de AVRO is het een nieuwe ervaring te werken met ,,zo'n geoliede dramafabriek''. Door series als Oud geld, Wet en waan en Najib & Julia had ze tot dusver te maken met auteurs en regisseurs die hun eigen signatuur niet wensen te verloochenen. Het glazen huis is het – bijna anonieme – werk van een grote groep scenaristen van de aan Endemol gelieerde Script Studio (aparte schrijvers voor de lange en de korte verhaallijnen, de opzet per aflevering en de dialogen) en vier regisseurs, die bij toerbeurt werken. ,,Je moet dan ook niet denken aan de kwaliteit van Oud geld,'' zegt ze. ,,Maar ik geloof wel dat we binnen dit genre geschiedenis gaan maken.''