Schultz wil flinke verhoging van startgelden op Schiphol

Starten en landen op Schiphol wordt de komende jaren flink duurder. Zo zal de heffing voor een Boeing 737 stijgen van 94 tot 257 euro per vliegbeweging.

Dit schrijft staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) in een toelichting op het wetsontwerp dat de heffingen regelt en waarover de Tweede Kamer binnenkort een besluit neemt. ,,De totale heffing zal globaal verdubbelen'', waarschuwt Schultz. Naar verwachting gaat het om een periode van tien jaar, maar volgens een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat kan het evengoed ,,om twaalf of om acht jaar gaan''.

Een deel van de verhoging wordt veroorzaakt door de hoge kosten voor geluidsislotatie rond de luchthaven. Daarvan neemt het Rijk nu een deel voor zijn rekening, maar de luchtvaartsector zal de totale kosten uiteindelijk moeten betalen.

In februari van dit jaar bleek uit een onderzoek ook al dat de hoge kosten van geluidsisolatie rond de luchthaven hebben geleid tot een sterke stijging van de tarieven. Desondanks is Schiphol nog de op een na goedkoopste van West-Europa, was de conclusie in het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ook de ministeries van Financiën en van Economische Zaken waren hierbij betrokken.

De onderzoekers van het Amsterdamse bureau SEO/Amsterdam Aviation Economics keken naar de tarieven voor geluid, veiligheid en verkeersleiding en landingsrechten die op zes grote Europese luchthavens worden doorberekend aan de passagiers. De conclusie was dat alleen Frankfurt lagere tarieven hanteert dan Schiphol. De vliegvelden bij Parijs (Orly en Charles de Gaulle) en Londen (Heathrow en Gatwick) zijn veel duurder. In een brief bij het rapport schrijft Schultz dat de tarieven en heffingen op Schiphol vergeleken met de andere West-Europese vliegvelden in de afgelopen vier jaar wel het sterkst zijn gestegen: 38 procent. Dat komt neer op 26 euro per ticket per passagier.

De voorgenomen aanpassingen in de heffingen voor de luchthaven Schiphol moeten snel worden doorgevoerd, anders heeft het Rijk te weinig inkomsten en komen teveel kosten voor eigen rekening. Schultz waarschuwt in een toelichting waarmee de tarievenaanpassing wordt geregeld voor een ,,begrotingsprobleem''.