Nederlandse markt blijft moeilijk voor Imtech

De Nederlandse markt blijft moeilijk voor installatiebedrijf Imtech. Door een afnemend marktvolume en een toenemende margedruk daalde het bedrijfsresultaat in de Benelux in het eerste halfjaar met 16,1 procent tot 11,5 miljoen euro, terwijl de omzet met 14,5 procent steeg tot 293 miljoen euro. Dat heeft Imtech vanmorgen bekendgemaakt.

De daling van het bedrijfsresultaat komt volledig voor rekening van de Nederlandse activiteiten van de technische dienstverlener. Die werden getroffen door moeilijke marktomstandigheden in de kantorenmarkt, de industrie en bij infrastructurele projecten. ,,Je ziet nog steeds overal kantoren leegstaan, die moeten eerst gevuld worden voor er weer aan nieuwbouw gedacht wordt'', aldus bestuursvoorzitter René van der Bruggen vanmorgen. ,,Het zal wel tot 2006 of 2007 duren voordat die markt weer aantrekt.''

In België en Luxemburg, evenals in de rest van Europa, deed Imtech het beter. De nettowinst van Imtech als geheel steeg daardoor met 2,6 procent tot 19,8 miljoen euro. De omzet steeg met 6,4 procent tot 779 miljoen euro. Voor het hele jaar voorziet Imtech een stijging van het bedrijfsresultaat ten opzichte van vorig jaar. In het eerste halfjaar steeg het bedrijfsresultaat met 8,3 procent tot 34,1 miljoen.

Imtech verwacht te kunnen groeien door overnames en dankzij enkele groeimarkten, waaronder ziekenhuizen, beveiliging, de voedingsindustrie en het energiebeheer voor fabrieken. In het eerste halfjaar deed Imtech enkele kleine overnames op het gebied van automatisering en op dit moment onderhandelt het bedrijf met het Nederlandse ICT-adviesbureau Brighthouse (omzet 5 miljoen euro) over een overname.

Verder blijft Imtech op zoek naar overnamekandidaten in Spanje en het Verenigd Koninkrijk, waar Imtech wil groeien. ,,Binnen twee jaar willen we in die landen in de topdrie zitten, net als in de Benelux en Duitsland'', aldus Van der Bruggen. In de praktijk betekent dat dat Imtech in Engeland, waar de omzet nu 100 miljoen euro bedraagt, zo'n 0,5 miljard euro omzet moet `bijkopen'. In Spanje moet de omzet verdrievoudigen tot 200 miljoen euro, rekent Van der Bruggen voor.

Een andere groeimarkt voor Imtech zijn de nieuwe EU-lidstaten, met name Polen, Tsjechië, Hongarije en Roemenië. Vanuit Duitsland en twee steunpunten in Warschau en Praag heeft Imtech deze markten het afgelopen halfjaar voor het eerst betreden. Dat leverde tot nu toe ruim 30 miljoen euro aan orders op van een sigarettenfabriek, een winkelcentrum, de Poolse marine en een chemische fabriek.

Tot nu toe gaat Imtech vooral mee met westerse opdrachtgevers, op termijn wil Imtech er ook lokale klanten gaan bedienen.