EU zet druk op Italië om vliegtarieven

De Europese Commissie heeft de Italiaanse autoriteiten om uitleg gevraagd over het besluit concurrenten van luchtvaartmaatschappij Alitalia te dwingen hun tarieven voor vluchten vanuit Rome te verhogen.

,,Verhoging van tarieven is niet goed voor consumenten'', aldus een woordvoerster van de Europese Commissie gisteren tegenover media. Zij maakte bekend dat de Commissie een brief aan Rome heeft gestuurd waarin bezorgdheid wordt geuit over de manoeuvre en dat ,,waarschijnlijk in september'' een antwoord wordt verwacht.

Met de brief verhoogt Brussel de druk op de Italiaanse regering, die een reddingsplan voor het noodlijdende Alitalia heeft opgezet. De Britse luchtvaartmaatschappij British Airways, die haar tarieven op het traject Rome-New York via Londen moest verhogen, noemde de Italiaanse actie oneerlijk en diende in Brussel een klacht in.

De Europese Commissie kritiseerde eerder de Italiaanse actie om concurrenten van Alitalia te verbieden met lage tarieven op langeafstandsvluchten te concurreren. Maar zij kan hier waarschijnlijk weinig aan doen, omdat oude bilaterale luchtvaartverdragen clausules over luchtvaarttarieven bevatten. Ook andere EU-lidstaten hebben zulke verdragen, maar van de prijsclausules werd nauwelijks nog gebruikgemaakt. Binnen de EU zelf is de luchtvaartmarkt al jaren volledig geliberaliseerd.

Volgens de woordvoerster van eurocommissaris Monti (Mededinging) heeft de Europese Commissie ondanks de luchtvaartverdragen misschien een mogelijkheid het Italiaanse tarievenbeleid aan te pakken op mededingingsgronden, omdat bij de beoordeling van luchtvaartfusies precedenten zijn gesteld. Zo werd bij de goedkeuring door Brussel van de alliantie tussen Air France en KLM geëist dat de betrokken overheden garanties gaven zich niet met de tarieven te bemoeien.

De Europese Commissie keurde onlangs wel een kortlopend overbruggingskrediet van de overheid voor Alitalia goed. Alitalia mag echter geen herstructureringssteun van de overheid meer ontvangen, omdat luchtvaartmaatschappijen zulke steun volgens de Europese mededingingsregels slechts eenmaal mogen ontvangen en Alitalia al eerder overheidshulp kreeg.

De Nederlandse Consumentenbond vindt het ,,onacceptabel dat de klok dertig jaar terug dreigt te worden gezet''. De bond zal er bij staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer), de huidige voorzitter van de Transportraad, voor pleiten dat ,,de bezem door de verouderde regelgeving gaat''.