Stork: levering van helikopters niet in gevaar

Industrie- en luchtvaartconcern Stork verwacht geen problemen met de levering van landingsgestellen voor de NH90 defensiehelikopters, nu de producent van de landingsgestellen, SP Aerospace, vorige week failliet is verklaard. Stork onderhandelt met de curator over voortzetting van de productie van de landingsgestellen.

Dat heeft een woordvoerder van Stork vanmorgen gezegd. Stork is consortiumleider van de Nederlandse inbreng in NH Industries, het Europese consortium dat het NH90 helikopterprogramma uitvoert. Daardoor is Stork aansprakelijk voor de levering van de landingsgestellen. Als Stork in gebreke blijft, dreigen miljoenenclaims.

Curator L. Deterink van SP Aerospace onderhandelt met verschillende partijen over overname van de luchtvaartactiviteiten van SP Aerospace, waaronder Stork en het Britse APPH, een dochter van de producent van vliegtuigonderdelen BBA. De woordvoerder van Stork zegt niet uit te zijn op een overname van SP Aerospace – ,,Wij hebben drie jaar geleden ook al eens gekeken naar een overname, maar er toen van afgezien'' – maar noemt een overname wel ,,een van de opties''.

Ook als een overname van SP Aerospace door Stork of een andere partij mislukt, komt de levering van landingsgestellen volgens Stork niet in gevaar. ,,Er zijn ook andere producenten van landingsgestellen'', zegt de woordvoerder. ,,Als we een andere leverancier moeten zoeken, levert dat waarschijnlijk wel vertraging op.''

Stork Aerospace, de luchtvaartdivisie van Stork die is voortgekomen uit de failliete vliegtuigbouwer Fokker, produceert staartmodules, cabinedeuren en wielkasten voor de NH90-helikopters. De Nederlandse inbreng in NH Industries omvat verder de landingsgestellen van SP Aerospace en een onderdeel van de boordcomputer dat het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) levert. De tot nu toe afgesloten productiecontracten voor de NH90-toestellen vertegenwoordigen een omzet van 255 miljoen euro voor de Nederlandse participanten.

Stork Aerospace heeft een belang van 5,5 procent in het helikopterprogramma. De andere aandeelhouders zijn het Frans-Duitse Eurocopter (onderdeel van lucht- en ruimtevaartconcern EADS), dat 62,5 procent bezit, en het Italiaanse Agusta (32 procent). Inmiddels zijn 325 toestellen verkocht.

SP Aerospace in Geldrop, het vroegere DAF Special Products, werd vorige week failliet verklaard. Het bedrijf, dat behalve een luchtvaarttak ook een onderdeel heeft dat pantservoertuigen maakt, is onderdeel van RDM Holding, de groep bedrijven van investeerder Joep van den Nieuwenhuyzen. Een half jaar geleden gingen ook al vier andere bedrijven van Van den Nieuwenhuyzen failliet, waaronder RDM Technology, dat ook defensieorders uitvoerde. Afgelopen weekend werd bekend dat het ministerie van Defensie aangifte heeft gedaan tegen Van den Nieuwenhuyzen wegens onregelmatigheden bij het faillissement van de RDM-bedrijven.