Lowlands ook dit jaar niet uitverkocht

De twaalfde editie van het Lowlands-festival, volgend weekend in de Flevopolder, zal opnieuw niet uitverkocht raken. De organisatie zal daarom een podium minder opstellen.

Het festival trok in 2002 nog 60.000 bezoekers. Vorig jaar daalde het aantal tot 48.000. Dit jaar verwacht organisator Mojo dat er zo'n 50.000 kaartjes verkocht zullen worden.

Het driedaagse festival biedt vanaf volgende week vrijdag weer zo'n honderd optredens van groepen als White Stripes, dEUS, Faithless, Chemical Brothers, Soulwax, Ali B en Franz Ferdinand. Ook is er een programma met theatervoorstellingen.

Speciaal vanwege de Olympische Spelen is er een officiele snelwandelwedstrijd georganiseerd, en wordt er `doping-controle' uitgevoerd door acteurs.

Om te zorgen dat de kaarten niet duurder worden en er niet op de programmering hoeft te worden bezuinigd, heeft de organisatie besloten dit keer een podium minder op te zetten. Dat heeft bovendien als voordeel dat het programma overzichtelijker wordt, aldus persvoorlichter Hans van Rompaey. Dit jaar is de `Dommelsch-tent' geschrapt, die vorig jaar al de vervanger was van het Dommelsch-buitenpodium. Het festival wordt dit jaar een week vroeger gehouden, om niet samen te vallen met introductie-activiteiten van universiteiten.

Mojo heeft er bewust voor gekozen om geen gratis kaarten uit te delen, zoals de laatste tijd bij een aantal concerten gebeurd is. Om de tegenvallende bezoekersaantallen te verhullen, en om toch nog te verdienen op drank en eten, werden naar verluid bij het concert van David Bowie en het festival Urban Nation XL, beide in de Amsterdam Arena, gratis kaarten uitgedeeld. Ook dance-organisator ID&T had voor de eerste editie van het nieuwe festival NJoy, net als Lowlands gehouden op het festivalterrein van Sixflags Biddinghuizen, kaartjes weggegeven.

,,Wij vinden het een slechte zaak'', zegt Van Rompaey. ,,Je geeft mensen de indruk dat ze dom zijn als ze nog voor een kaartje betalen. De enige vrijkaarten die we verstrekken zijn in samenwerking met de mediapartners van radio en tv, voor prijsvragen. Want dat levert ons gratis publiciteit op.''