De beste boeken voor het strand

Elke week een keuze uit de boeken die gemaakt lijken voor de zomer. Deze week kiest Gerard Zeegers de beste stripboeken.

1 Craig Thompson: Een deken van sneeuw. Uitg. Oog & Blik/Atlas, 584 blz, € 29,95. Carnet de voyage. Uitg. Top Shelf, 224 blz, € 16,-

In één klap was Craig Thompson een grote naam geworden, toen Time Magazine zijn tweede boek Blankets (ietwat ongelukkig vertaald als `Een deken van sneeuw') verkoos tot beste strip van 2003. In interviews vertelt Thompson steeds dat hij ,,een boek wilde maken waarin niets gebeurt'', maar dat is toch niet helemaal gelukt. Zijn waargebeurde jeugdherinneringen aan een religeuze opvoeding, opgroeien met zijn broertje en zijn eerste liefdeservaring worden breed uitgemeten in deze kloeke paperback.

Ondanks het rustige tempo gebeurt er zeker niet niets in Blankets. Thompson concentreert zich niet zozeer op de gebeurtenissen zelf, maar wat deze bij de gevoelige adolescent teweegbrengen. Tijdens een kerkkamp voor jongeren ontmoet hij Raina en het is liefde op het eerste gezicht. Vergeten lijkt de vreselijke jeugd in het boerendorp in Wisconsin; alles draait nu om de sensatie van de eerste liefde. De daarop volgende 500 bladzijden volgen we de romantiek van twee dromerige jongeren in een idyllisch sneeuwlandschap. Thompson mag namelijk na veel zeuren van zijn ouders twee weken bij Raina en haar ouders in Michigan logeren.

De lof die iedereen Thompson toezwaait is terecht, want het boek weet ondanks zijn lengte en het aanvankelijk mager klinkende verhaal, tot de laatste pagina te boeien. Dat is onder meer te danken aan Thompsons on-Amerikaanse tekenstijl. Met ruige en vloeiende zwart-wittekeningen weet Thompson goed de extreme gemoedstoestanden van de heftig verliefde, teleurgestelde of aan God twijfelende personages uit te drukken.

De tekenaar zegt zelf sterk te zijn beïnvloed door Franse auteurs zoals Baudoin en Blutch en die zijn ook duidelijk te herkennen. Natuurlijk is een sneeuwlandschap een dankbaar gegeven voor een tekenaar die in zwart-wit werkt, maar Thompson haalt er alles uit wat er in zit. Soms schuiven de tekeningen in de richting van het abstracte. Dat gebeurt op een vanzelfsprekende manier, zoals wanneer er 's nachts een sneeuwstorm opsteekt.

Wat er gebeurde met Thompson, nadat Blankets insloeg als een bom, staat in het zojuist verschenen stripdagboek Carnet de voyage. De tekenaar reisde vier maanden door Europa om zijn boek te promoten en bezocht Marokko om onderzoek te doen.

Wat moet een striptekenaar eigenlijk doen om zijn boeken te verkopen? Tekenen en handtekeningen zetten. Honderden keren, tot de RSI toeslaat en zelfs dan gaat hij door. Ondertussen ontmoet Thompson dozijnen mensen van uitgeverijen, festivals en stripwinkels, geeft hij interviews aan de lopende band en is hij ontzettend eenzaam in een ver land.

Het reisboek Carnet de voyage is lichter verteerbaar dan Blankets. Het gaat niet om twee mensen die zo dicht bij elkaar komen tot het benauwend wordt, maar om de afstandelijkheid van reizen, een romance in Barcelona en ontmoetingen met andere tekenaars. Thompson is geen Michael Palin, dus de helft van de tijd zit hij alleen op het terras. Gelukkig heeft hij dan altijd zijn tekenblok bij de hand. Hoewel, hij raakt zijn tekenspullen kwijt en probeer in een klein Marokkaans vissersdorpje maar eens een goed geoutilleerde kantoorboekhandel te vinden! Hoe vers van de pers het lekker leesbare kijkje achter de schermen Carnet de voyage is, blijkt uit de laatste pagina's waarin Thompson zich opmaakt om naar de Stripdagen Haarlem te vertrekken.

2 Harvey Pekar: American Splendor, the life and times of Harvey Pekar. Uitg. Ballantine Books, 320 blz, € 22,-

Voor iedereen die heeft genoten van de film American Splendor (over de anti-held Harvey Pekar) is deze herdruk van de eerste twee bundels uit 1986 en 1987 een uitkomst. Alleen al omdat de legendarische Robert Crumb het leeuwendeel van de tekeningen voor zijn rekening neemt is dit een aanrader.

3 Eric Liberge: De Heer Vastenavond van As deel 1 en 2. Uitg. Dupuis, 64 blz per deel, € 6,95

De skeletten op het omslag zien er luguber uit, maar dit is allesbehalve een horrorstrip. De avonturen van de zojuist gestorven cartograaf Vastenavond zijn eerder absurd te noemen. Hij belandt na zijn dood op een planeet die dient als tussenstadium voor de doden. Als hij zijn ziel kwijtraakt, moet hij alles in het werk stellen om die terug te krijgen. Deze nieuwe stripserie is spannend, grappig, lekker ingewikkeld, origineel getekend en bovendien niet duur.

4 Christophe Blain: Isaac de Piraat 1, Amerika. Uitg.

Oog & Blik, 48 blz, € 12,50

Christophe Blain gooide eerder al hoge ogen met De snelheidsbegrenzer. In Isaac de piraat kiest hij weer het ruime sop. De jonge kunstenaar Isaac monstert aan op een schip om zeetaferelen te kunnen schilderen. Op zee maakt hij kennis met de merkwaardige piraat Jean en samen beleven ze allerlei avonturen. Het piratenstripgenre is tegenwoordig wat in de marge geraakt, maar Blain bewijst met Isaac dat dat nergens voor nodig is. Piratenstrips kunnen ook origineel zijn.

5 Peter Pontiac: Requiem Fortissimo. Uitg. Sherpa/Oog&Blik, 64 blz, € 14,95

Requiem Fortissimo is Peter Pontiacs eerste lange verhaal, maar dat werd 14 jaar geleden zo belabberd uitgegeven door uitgeverij Casterman dat deze luxere editie met steunkleur zondermeer gerechtvaardigd is. In een post-apocalyptische wereld belanden Pontiacs punkpersonages Gaga en Gigi in een pretpark. Daar is iedereen verslaafd en ook Gaga en Gigi lijken gedoemd...

6 Ilah: Cordelia leest haar bloem. Uitg. Oogachtend, 112 blz,

€ 14,90

De eerste vier stripboeken van het Belgische fenomeen Cordelia zijn al een tijdje uitverkocht, dus zijn de krenten uit de pap nog eens apart gebundeld. Cordelia is ijdel, jaloers, onzeker over haar uiterlijk, onhandig, soms heel erg geil, maar soms ook helemaal niet. Ilahs grappen zijn geen traditionele gags met een clou, maar eerder verrassende mededelingen of observaties. Soms grappig, maar altijd sympathiek en herkenbaar.