TROS wil commercieel

De TROS is in gesprek met de Vlaamse commerciële zender VTM over het opzetten van een commerciëel familienet in Nederland. Dat heeft de TROS vanmorgen bevestigd.

De omroep heeft haar plannen gisteren voorgelegd aan staatssecretaris Van der Laan (Cultuur, D66).

In het voorjaar van 2005 willen de TROS en VTM hun bedrijfsplan gereed hebben en op basis daarvan een besluit nemen. Daarin zal ook de uitkomst van het politieke debat dat vanaf komend najaar over de publieke omroep wordt gevoerd, een rol spelen.

De TROS liet al eerder weten een commerciële toekomst te overwegen, uit onvrede met de ontwikkelingen binnen de Publieke Omroep. Zo is de omroep het niet eens met de inperking van de macht van de omroepverenigingen zoals die momenteel gestalte krijgt.

Van der Laan laat via een woordvoerder weten ,,geen beletsels te zien'' voor uittreding van de TROS. ,,Zij spoort zo'n vertrek niet aan, maar betreurt het ook niet'', aldus de woordvoerder, ,,Wel zal zij erop toezien dat bij een eventueel vertrek het totaalaanbod gehandhaafd blijft.''

VTM en TROS wisselen nu al programma's uit.

Achtergrond: pagina 3