Omzetgroei Air France-KLM

Air France-KLM heeft in de maanden april, mei en juni – het eerste kwartaal voor de luchtvaartmaatschappij – een scherp hogere omzet geboekt. De omzet in passagiersvervoer ging met 12 procent omhoog naar 3,55 miljard euro, het vrachtvervoer steeg met 8 procent naar 0,54 miljard. De totale omzet steeg met 12 procent naar 4,46 miljard.

Het concern, dat voor het eerst na de overname van KLM met gezamenlijke cijfers kwam, verklaart de stijging vooral door de problemen die vorig jaar in de luchtvaartsector speelden. Toen was er een wereldwijde terugval door de oorlog in Irak en het sars-virus. Het aantal passagiers naar Azië steeg de afgelopen maanden met 61 procent naar 854.000 personen.

Het concern maakte over een breed front meer omzet en vliegtuigbewegingen. Het Caraïbisch gebied was de enige regio waar Air France-KLM de omzet en vliegbewegingen zag dalen. Het concern wijt dit aan toenemende concurrentie op deze lijnen.

De bijdrage van KLM aan de totale omzetgroei was iets hoger dan die van partner Air France. De Nederlandse tak maakte in de maanden mei en juni 20 procent meer vliegbewegingen. De gemiddelde beladingsgraad kwam net boven de 80 procent uit tegen 77 procent bij Air France. Dochterbedrijf Transavia kampte met een omzetdaling als gevolg van de ,,overcapaciteit'' in de sector en de stijging van het aantal passagiers dat op het laatste moment een vlucht boekte.

De gemiddelde concernopbrengst per stoelkilometer daalde, voornamelijk als gevolg van een zwakkere dollar. Eerder deze week kondigde de KLM aan de tarieven wereldwijd met 1 tot 3 procent te zullen verhogen. De luchtvaartmaatschappij doet dat met ingang van komende dinsdag, omdat de beladingsgraad volgens KLM de laatste maanden sterk is verbeterd en de vooruitzichten voor boekingen positief zijn. Eerder verlaagde KLM de tarieven om meer reizigers aan te trekken.