Uitgever VN en Opzij weg

Hendrik Jan Schoo vertrekt per 1 januari als directeur van Weekbladpers Tijdschriften, uitgever van onder meer Vrij Nederland, Opzij en Psychologie Magazine. Weekbladpers Tijdschriften is onderdeel van WPG Uitgevers, waartoe ook boekenuitgeverijen als De Bezige Bij en Querido behoren.

Schoo verklaart de komende jaren vooral te willen schrijven. Hij is op dit moment columnist van de Volkskrant. Schoo ontkent dat de oplagedaling die Vrij Nederland heeft doorgemaakt verband houdt met zijn opstappen. ,,Vrij Nederland is gerestyled. De oplage is gestabiliseerd. Daar zijn we nu tevreden mee.'' De betaalde oplage van het opinietijdschrift ligt rond de 38.000 exemplaren. Daarnaast heeft het blad een wekelijkse losse verkoop van circa 13.000. In de hoogtijdagen lag de oplage van Vrij Nederland boven de 100.000.

WPG-directeur Pieter de Jong zegt het vertrek van Schoo ,,doodjammer'' te vinden. ,,Het is de verdienste van Schoo en VN-hoofdredacteur Schutte geweest dat Vrij Nederland vorig jaar bescheiden winstgevend was.'' Verder heeft Schoo een reorganisatie geleid bij Weekbladpers, waarbij sportbladen als Voetbal International in een aparte werkmaatschappij werden ondergebracht.

Weekbladpers Tijdschriften realiseerde volgens De Jong vorig jaar een omzet van een kleine 20 miljoen euro. Het onderdeel is volgens de directeur winstgevend en voldoet aan de rendementseisen. WPG als concern behaalde vorig jaar 107 miljoen euro omzet en 2,4 miljoen euro winst.

Schoo maakte naam als hoofdredacteur van opinieweekblad Elsevier in de periode 1993-2000. Vervolgens stapte hij over naar de Volkskrant als adjunct-hoofdredacteur, een functie die hij een jaar bekleedde. Daarna ging hij als uitgever naar Weekbladpers.