P&O Nedlloyd op winst in halfjaar

Rederij P&O Nedlloyd profiteert van de sterk gestegen vrachttarieven voor containervervoer. In combinatie met hogere volumes zorgden die voor een omzetstijging van 23 procent tot 3,1 miljard dollar (2,5 miljard euro). Het verlies van 78 miljoen dollar in het eerste halfjaar van 2003 werd de afgelopen zes maanden omgezet in een winst van 81 miljoen euro.

Dat heeft P&O Nedlloyd vanmorgen bekendgemaakt. Het is de eerste keer dat de rederij met cijfers komt sinds het Nederlandse Nedlloyd het Britse P&O uitkocht en daarmee zijn belang in P&O Nedlloyd uitbreidde van 50 naar 100 procent. De beursnotering van Nedlloyd is omgezet in een beursnotering van P&O Nedlloyd.

Bestuursvoorzitter Philip Green van P&O Nedlloyd noemde de cijfers vanmorgen,,bemoedigend''. Voor de tweede helft van het jaar voorziet hij een verdere verbetering van de resultaten dankzij de gunstige omstandigheden op de markt voor containervervoer. ,,De vraag is op dit moment groter dan het aanbod en dat zal in elk geval dit jaar en volgend jaar zo blijven.'' De winst voor rente en belastingen, 121 miljoen dollar in het eerste halfjaar, zal voor het hele jaar minimaal op 325 miljoen dollar komen, voorspelt Green.

In de eerste zes maanden van dit jaar stegen de gemiddelde vrachttarieven met 13 procent. P&O vervoerde in deze periode 11 procent meer containers, vooral op de routes tussen Europa en Azië, als gevolg van de groeiende export van industriële producten uit Azië. Behalve de tarieven en de volumes gingen ook de kosten omhoog, gemiddeld met 6 procent, of 76 dollar per vervoerde container. Daarvan was een derde het gevolg van de zwakke dollar. Andere factoren waren hogere kosten voor het inhuren van charters en een gebrek aan voldoende retourvracht voor schepen uit Azië.

P&O Nedlloyd is er het afgelopen halfjaar nog niet in geslaagd een koper te vinden voor het belang van 50 procent dat de reder in luchtvaartmaatschappij Martinair bezit (KLM bezit de andere helft). Martinair boekte in de eerste zes maanden van dit jaar een verlies van 6 miljoen euro, tegen 8 miljoen het jaar ervoor, als gevolg van gestegen brandstofprijzen. P&O Nedlloyd noemt het resultaat van Martinair ,,teleurstellend''.