Zoek jezelf

Een greep uit de zomernummers in de kiosk. Vandaag Psychologie Magazine.

Naarmate de keuzemogelijkheden groter worden is het moeilijker kiezen, aldus het thema van het vederlichte zomernummer van Psychologie Magazine. ,,Je weet pas echt wat je wilt, als je weet wie je bent'', stelt in het omslagverhaal hoofdredacteur Ruud Hollander. Hij haalt er de adviezen van `Dr. Phil' McGraw bij om tot meer zelfinzicht en nader tot `het authentieke ik' te komen. De Amerikaanse tv-therapeut raadt aan het voorbije leven terug te brengen tot tien momenten, zeven cruciale keuzes en vijf centrale personen. ,,Je zult versteld staan van de duidelijke blik die je op je leven krijgt als je er eens van een afstand naar kijkt'', citeert Psychologie de populaire psycholoog.

In het blad ook een 17-stappenplan om meer ,,bezieling, passie en flow'' te verkrijgen, met tips als: `Onderzoek uw eigenaardigheden', `Herken patronen die u belemmeren' en `Wat maakt u gelukkig?'

Wat ooit begon als een blad dat (vooral klinische) psychologie voor een breder publiek toegankelijk maakte, is een populair-zweverig how to-tijdschrift geworden. Waar vroeger wel eens een nieuw psychologisch inzicht vakkundig voor leken werd verklaard, moet nu de lezer vernemen dat zijn `verboden gevoelens' zo erg nog niet zijn: genieten van andermans ellende, begrafenissen of rampen, het mag allemaal van Psychologie. Wat `tussen de oren' zit kan ook leuk zijn, propageert dit blad.

Psychologie Magazine besteedt veel aandacht aan relatieperikelen, die hebben we tenslotte allemaal. Psycholoog Jan Verhulst meent in zijn column te weten welke vrouwen op `foute mannen' vallen: ,,Vrouwen die zichzelf saai en onaantrekkelijk vinden'', alsmede vrouwen met ,,een onbewuste strafbehoefte''.

Maar er zijn ook vrouwen met verkeerde kerels die ,,juist een veel te groot ego'' hebben, constateert Verhulst vanuit zijn therapeutische praktijk; die willen de foute man juist weer in het gareel brengen. Conclusie: de meest uiteenlopende vrouwen kunnen vallen op de meest uiteenlopende mannen. Daar hebben we Psychologie niet voor nodig. Evenmin als voor de vaststelling, elders in het nummer, dat kinderen van gescheiden ouders minder vertrouwen hebben in relaties en later zelf ook vaker scheiden.

Bij een haperend huwelijk dient men niet meteen echt te breken, lijkt het blad te adviseren. Een verslaggeefster bezocht een intensieve huwelijkstherapie, waarbij ernstige gevallen zeven weken lang onafgebroken `aan de relatie werken'. Mensen die alles `wegstopten' dan wel zich consequent `ingroeven' bloeien al op zodra de therapeut ze voorhoudt: ,,Achter woede zit altijd een wens.''

Bewustwording, vooral van je drijfveren en `jezelf', dat is de wat belegen boodschap van dit blad. ,,Weg met belemmerende denkpatronen!'', formuleert een redactrice het na een cursus `loslaten'. Presentatrice Sylvana Simons zegt het in een interview zo: ,,Ik heb geleerd dat er maar één manier is om te reageren op moeilijkheden in je leven: er dwars doorheen gaan.''

Psychologie Magazine, verschijnt maandelijks, 5,15 euro.