VNU ziet winst en omzet dalen

Uitgever van media- en marketinginformatie VNU heeft het afgelopen halfjaar de winst en de omzet zien dalen. De zwakke dollar tegenover de sterke euro is daarvan de belangrijkste oorzaak.

Dit heeft het Haarlemse concern vanochtend bekendgemaakt. Bij het constant houden van de wisselkoers zou de omzet licht zijn gestegen en de winst gelijk gebleven. Op de Amsterdamse beurs steeg vanochtend het aandeel met circa 2,5 procent terwijl de AEX-index terrein moest prijsgeven.

Het concern, in Nederland vooral bekend als uitgever van het weekblad Intermediair, boekte een winst van 91 miljoen euro tegen 103 miljoen euro een jaar eerder, een daling van 12 procent. De omzet daalde met 5 procent tot 1,8 miljard euro.

VNU vindt zelf de zogeheten cash earning per share de belangrijkste indicator voor de conditie van het bedrijf. Deze steeg met 5 procent. Voor heel 2004 verwacht VNU dat deze winstindicator met 7 tot 9 procent zal groeien ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee geeft VNU voor het eerst een winstprognose af voor het hele jaar.

VNU verklaart tevreden te zijn met de prestaties van zijn twee belangrijkste divisies: marketinginformatie en media-informatie. Deze bedrijfsonderdelen lieten een autonome omzetgroei zien van respectievelijk 8 procent en 7 procent. Volgens VNU is het de hoogste autonome groei die deze divisies hebben laten zien sinds ze onderdeel van VNU zijn. Ook de operationele winst van deze twee divisies, die bijna driekwart van de concernomzet bepalen, steeg. De twee andere divisies, vakinformatie (bladen, beurzen) en gouden gidsen, zagen de omzet dalen, net zoals de operationele winst.

Drie maanden geleden zette VNU het bedrijfsonderdeel gouden gidsen in de etalage. VNU zegt op schema te liggen met de verkoop, die voor het einde van dit jaar moet zijn afgerond. Minimaal de helft van de opbrengst wil VNU gebruiken voor het aflossen van schulden, de rest voor het versterken van de posities op media- en marketinggebied en vakbeurzen.

Als concern behaalde VNU de afgelopen zes maanden een winstmarge van 17,3 procent tegen 17 procent in 2003. VNU wil geen prognose afgeven welke winstmarge het bedrijf dit jaar wil behalen. In het verleden zijn marges behaald van boven de 20 procent.

VNU zegt de problemen in de VS met Nielsen Media Research, dat kijkcijferonderzoek verricht, te hebben onderschat. De kwestie spitst zich toe op het meten van kijkgedrag bij minderheden, die bij de onderzoeken ondervertegenwoordigd zouden zijn.