Tooske (30) moet AVRO verjongen

De AVRO wil een nieuw, jonger publiek bereiken. Op de najaarspresentatie van de omroep gisteren in Hilversum waarde de geest van Idols rond.

Voormalig soapster Winston Gerschtanowitz (27) had tot voor kort ,,niets'' met de AVRO. Nu is hij één van de nieuwe gezichten van de omroep. Komend seizoen presenteert hij Sterrenjacht, een programma waarin de AVRO op zoek gaat naar zang- en danstalent. Op de presentatie die de omroep gisteren in Hilversum gaf, werd getracht de verschillen met de commerciële kijkcijferhit Idols te benadrukken. In Sterrenjacht, zei Gerschtanowitz, komt niet zomaar iedereen in beeld die dénkt iets te kunnen. Het is de bedoeling dat mensen ál iets kunnen.

Toch waarde de geest van Idols gisteren rond op de presentatie. Alleen al omdat een ander nieuw gezicht van de AVRO ex-Idols-presentatrice Tooske Breugem (30) is. Zij tekende een contract voor drie jaar met de omroep. Ze gaat in ieder geval een theaterprogramma presenteren waarin het theateraanbod op ,,vrolijke en luchtige'' wijze wordt gepresenteerd. Ook is zij de nieuwe presentatrice van de uitreiking van AVRO's Televizier Ring. Aan andere programmaformules rond Breugem wordt nog gewerkt.

De AVRO probeert zich sinds enige jaren te onderscheiden van andere omroepen met vijf thema's: dier en natuur, AVRO klassiek, kunst, gezondheid en veiligheid. Dit jaar wordt het thema veiligheid verruild voor theater. De thema's zijn niet exclusief voor de AVRO, erkent directeur Ad 's-Gravesande. Maar zijn omroep onderscheidt zich volgens hem doordat de programma's voor ,,een breed publiek'' toegankelijk zijn.

Zowel Breugem als Gerschtanowitz zal, hoopt de AVRO, een nieuw, jonger publiek meenemen. Dat is nodig want de gemiddelde leeftijd van AVRO-kijkers is nu 54,6 berekende de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek. 's-Gravesande: ,,Tooske Breugem heeft bewezen dat ze een breed publiek aanspreekt en ze heeft ervaring als musicalster.'' Waarom Gerschtanowitz bij de AVRO past ,,zal nog blijken'', zei 's-Gravesande. ,,Er is niet zo'n lange lijst van mensen die een dergelijk programma, met veel locatiewerk, kunnen presenteren. Hij is er daar een van.''

Dit is niet de eerste poging van de AVRO om met aangekochte presentatoren een nieuw publiek aan te spreken. Zo werd Loretta Schrijver in 2000 binnengehaald om de dierentak van de omroep te versterken. Zij vertrok na een seizoen teleurgesteld omdat er een ,,oostblokcultuur'' zou heersen. En er was de in 2001 met veel tamtam binnengehaalde Rolf Wouters. Met Big Brother en Now or Never scoorde hij bij Yorin en Veronica, maar bij de AVRO flopten zijn programma's. Voordat zijn contract was afgelopen, werd hij op een zijspoor gezet. 's-Gravesande zegt dat de AVRO zeker heeft geleerd van het debacle met Wouters, maar wat precies, wil hij niet zeggen.

Opvallend was gisteren dat de AVRO al een aantal programma's presenteerde, waarvan nog niet duidelijk is wanneer ze worden uitgezonden. Sterker, óf ze worden uitgezonden. Dat geldt onder meer voor Medea, een zesdelige dramaserie onder regie van Theo van Gogh met Katja Schuurman in de hoofdrol. Ook voor het interviewprogramma Krachtstroom en enkele van de BBC aangekochte dramaseries is nog geen plek.

De onzekerheid komt voort uit de overgang naar een nieuwe manier van programmeren in Hilversum. Voorheen was het zo dat omroepen programma's aanleverden die daarna door de netcoördinator in het uitzendschema werden gepast. Nu heeft de netcoördinator daar meer over te zeggen. Het is de bedoeling dat hij eerst een uitzendschema vaststelt, en daarna omroepen vraagt programma's aan te leveren. Dit moet voorkomen dat omroepen te veel dezelfde soort programma's maken.

Maar volgens 's-Gravesande maakt de overgang naar het nieuwe systeem de situatie ,,overdadig ingewikkeld''. ,,Het is moeilijker dan ooit om te achterhalen wie geld krijgt om wat te maken.'' De AVRO-directeur vindt het ,,onvoorstelbaar'' dat dramaproducties van zijn omroep nog geen plek hebben gekregen terwijl ,,iedereen het er over eens is dat de pubieke omroep meer drama moet uitzenden''. De AVRO bevindt zich, meer dan andere omroepen, in een lastige positie omdat de omroep op drie netten uitzendt.

THEATERRUBRIEK pagina 9