Shirley MacLaine

De Amerikaanse actrice Shirley MacLaine is de vrouw die door iedereen begeerd wordt in `The Apartment', de film van Billy Wilder die nu opnieuw wordt uitgebracht.

,,Ik verdien dit'', zei Shirley MacLaine toen ze in 1983 een Oscar kreeg voor haar rol in Terms of Endearment. Waarschijnlijk sloeg die verzuchting niet alleen op haar spel in deze tearjerker, maar op alles wat ze daarvoor had gedaan: eindelijk gerechtigheid voor de vrouw die in 1955 debuteerde in Alfreds Hitchcocks The Trouble With Harry en al Oscarnominaties op zak had voor Some Came Running (1958), The Apartment (1960), Irma La Douce (1963), The Turning Point (1978) en Other Half of the Sky (1976), een mede door haar geregisseerde documentaire over China.

Shirley Maclean Beaty (Richmond, Virginia, 24 april 1934, vernoemd naar Shirley Temple) was danseres, eerst klassiek, daarna show, toen ze door Hollywood ontdekt werd. In de jaren vijftig was ze bijzonder. Ze was geen seksbom als Marilyn Monroe, geen engel als Audrey Hepburn, en geen appeltaart als Doris Day, geen klassieke of voluptueuze schoonheid maar een verfrissende verschijning - het is eigenlijk een van de raadsels van The Apartment, de film met MacLaine en Jack Lemmon die nu door het Filmmuseum wordt heruitgebracht, dat een meisje als MacLaine door de bazen begeerd wordt. MacLaine wijt haar lange carrière in Hollywood zelf aan het feit dat ze het niet op de eerste plaats van haar uiterlijk moest hebben; misschien vond ze dat meer iets voor haar broer Warren Beatty, met wie ze nooit goed heeft kunnen opschieten. Ze wilde ook geen ster worden. ,,Ik denk dat de lange duur van mijn carrière te maken heeft met een gebrek aan ijdelheid, beweert MacLaine zelf. ,,Ik was op mijn twintigste al een character actress''.

MacLaine moest haar overgang van jong fris ding naar volwassen actrice wel bekopen met een verandering van karakter; verzuurde of verbitterde kattenkoppen zijn sinds The Turning Point op het doek haast haar handelsmerk geworden - zie Terms of Endearment, Used People en Postcards From the Edge. Daarbuiten is het imago van MacLaine anders. Ze heeft zich altijd met politiek bemoeid - begin jaren zeventig nam ze een sabbatical om campagne te voeren voor de democratische presidentskandidaat McGovern en ze kwam later vooral in het nieuws door haar esoterische belangstelling.

MacLaine gelooft sinds lang in astrologie, buitenaards leven en reïncarnatie: ze is in haar vorige levens onder heel veel meer een dienstmeid van de Egyptische koningin Nefertiti en model van de Franse schilder Toulouse-Lautrec geweest. Ook MacLaines opvatting over acteren is door haar belangstelling voor New Age beïnvloed. Volgens de Amerikaanse ster doen acteurs het werk van God, zij zijn `esoterische onderzoekers van de menselijke identiteit'.