Minder advertenties bij kranten Wegener

Krantenuitgever Wegener heeft het afgelopen halfjaar eenderde minder personeelsadvertenties verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden en ruim 6 procent minder advertenties in totaal. Ook de gemiddelde oplage van de regionale kranten van Wegener, zoals De Gelderlander, Utrechts Nieuwsblad en de Haagsche Courant, daalde met 3,3 procent.

Door die tegenvallers daalde de netto-omzet van het concern van 421 tot 406 miljoen euro. Dankzij kostenbesparingen, zoals het schrappen van 470 volledige banen bij de kranten, steeg het bedrijfsresultaat van 3 tot 26 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 20 miljoen euro, tegen een verlies van 2 miljoen in de eerste helft van 2003. Dat was deels te danken aan de boekwinst op de verkoop van het distributiebedrijf Interlanden aan Deutsche Post en van een belang in het persbureau ANP.

Wegener rekent nog niet op verbeteringen in dit jaar. De daling van de advertentie-inkomsten lijkt tot stand gebracht, maar ,,echt herstel is nog niet zichtbaar'', aldus Wegener in een toelichting. Daarvoor is een verbetering van de arbeidsmarkt nodig, wat meer personeelsadvertenties zal opleveren, en zullen ook de grote consumentenmerken weer meer moeten gaan adverteren.

De opleving van de `nationale advertenties' in de kranten in het afgelopen halfjaar was voornamelijk te danken aan de strijd tussen de supermarkten. Voor heel 2004 verwacht Wegener dan ook dat de concernomzet nog gering zal dalen. Wel rekent Wegener er op dat het bedrijfsresultaat ,,belangrijk'' kan stijgen door verdere kostenbesparingen.

De twee andere grote Nederlandse krantenuitgevers, De Telegraaf en PCM (NRC Handelsblad, Volkskrant, Algemeen Dagblad) komen later deze maand met hun resultaten.