De winnaar maken we niet bekend

Bank en verzekeraar ING merkt momenteel aan den lijve hoe het ook alweer is om te veel uit de school te klappen over een ongewenste dochter. Het concern wil de Duitse bankdochter BHF verkopen. Vorige week kon de nieuwe topman Michel Tilmant nog opgewekt melden dat de Duitse Commerzbank bijna klaar was met het boekenonderzoek. Verkoop van de dochter, die vijf jaar geleden voor circa 3 miljard euro in huis werd gehaald, leek zo goed als rond. Maar deze week ketste de deal alsnog af, een slag voor ING's onderhandelingspositie. Andere mogelijke kopers moeten wel gek zijn, willen ze daar geen gebruik van maken.

ING zou toch moeten weten wat de risico's zijn van een verkoopproces dat zich midden in de schijnwerpers afspeelt. Jarenlang leurde de bank en plein public met de Westland/Utrecht Hypotheekbank om het tenslotte, bij gebrek aan interesse, in de eigen organisatie te integreren.

Ahold probeert eveneens voor het oog van de wereld bedrijfsonderdelen te verkopen. Soms succesvol, maar soms ook niet. Tweemaal opende het supermarktconcern exclusieve onderhandelingen over de verkoop van de Argentijnse dochter Disco. En tweemaal werden de exclusieve onderhandelingen afgesloten, zonder overeenkomst. Daarnaast is voormalig lid van de raad van bestuur J. Andreae al driekwart jaar bezig om de kwakkelende keten in Spanje te verkopen. De klok tikt in het nadeel van Zaandam.

Het kan ook anders. VNU, dat vanochtend met halfjaarcijfers kwam, kondigde eerder dit jaar aan dat het zijn gouden gidsen wil verkopen. Het concern doet dit vanuit kracht: de gouden gidsen leveren VNU een gouden rendement op. Philips kondigde ook vooraf aan twee dochterbedrijven (deels) te willen verkopen. Het concern deed dat door Navteq en LG Philips naar de beurs te brengen.

Wie vanuit een sterke positie bedrijfsonderdelen aan de man wil brengen, kan zich enige tamtam veroorloven. Sterker, vaak is het functioneel. Maar de concerns met een lastige huisgenoot kunnen in de meeste gevallen beter voor een zo discreet mogelijke veiling kiezen.

De mysterieuze verkoopstrategie van het industriële conglomeraat Stork lijkt de juiste voor een bedrijf met een probleem. Stork kondigde vorig jaar aan twee of drie van de vijf bedrijfsonderdelen te verkopen. Welke bleef geheim, omdat openheid de onderhandelingspositie zou schaden, dus ook de verkoopprijs. Eén tak is al de deur uit, het wachten is op de volgende. Wordt het de afdeling die kippenslachtmachines bouwt of toch de vliegtuigonderhoudsafdeling? Gezonde spanning: de aandelenkoers is sinds begin vorig jaar verdriedubbeld. Bij zwakte is zwijgen goud.