Mozart-Requiem

Nikolaus Harnoncourt, ooit de dirigent van epochemachende lp's van Monteverdi's Maria Vespers en Bachs Matthäus Passion, komt nu met even opzienbarende cd-opname van Mozarts Requiem. Het laatste werk van de componist, voltooid door zijn leerling Franz Xaver Süssmayr, klinkt bij de `authentieke' Harnoncourt met ongekende beeldende kracht en in een zo vrijeen persoonlijke interpretatie, dat bijna sprake is van een nieuw soort neo-romantiek.

Het Requiem begint hier met scherpe, schrijnend klinkende blazers. Verderop klinken felle en dramatische accenten, de contrasten worden extreem aangezet. Vooral in het Tuba mirum verlopen die flitsend: via de indrukwekkende bas Gerald Finley, de gepassioneerde tenor Kurt Streit en de bewogen alt Bernarda Fink naar de lyrische sopraan Christine Schäfer. Harnoncourt varieert met zijn Concentus Musicus Wien en het Arnold Schönberg Chor telkens van klank en speelt met expressie, tempi en ritmiek, van een bezwerend Confutatis (bekend van de film Amadeus), via een engelachtig, bemoedigend en jubelend Benedictus naar een imposant Lux aeterna, de wonderbaarlijk eeuwige muziek waarmee prins Claus ten grave werd gedragen.

W.A. Mozart: Requiem. Deutsche Harmonia Mundi 82876 58705 2