Ad de Bouwer

In de jaren negentig bedwong KPN de bergtoppen, in 2001 volgde de diepte van het ravijn. Tegenwoordig graast het telecombedrijf alleen nog op de vlakke weiden sinds KPN's voorzichtige gesnuffel eerder dit jaar op de internationale fusie- en overnamemarkt – een aankooppoging van het Britse MMO2 – meteen door beleggers werd afgestraft.

Het grootste telecomconcern van Nederland heeft sindsdien gekozen voor een celibatair bestaan. Geen wilde overnames meer, maar gewoon inzetten op autonome groei luidt het parool. Niet voor niets stuurt het concern ruwweg 1 miljard euro aan overtollige middelen terug naar de aandeelhouders.

De groei moet nu komen uit nieuwe diensten. KPN heeft enige weken geleden snel mobiel internet (umts) gelanceerd, maar dat duurt nog jaren voordat het een rol van betekenis speelt. Snel internet (adsl) groeit daarentegen als kool. KPN heeft inmiddels meer dan een miljoen klanten die daar gebruik van maken. En telefoneren via adsl is ook al mogelijk – binnenkort zelfs voor consumenten.

Maar dit palet aan diensten is nog onvoldoende voor sterke groei. Topman Ad Scheepbouwer heeft daarom kortgeleden een troefkaart te voorschijn gehaald. Het bedrijf wil via bedrijven als UPC, Casema en Essent de kabel op om eigen radio- en televisieprogramma's uit te zenden. Niet dat KPN deze zelf gaat maken, het bedrijf koopt ze in bij de Endemols van deze wereld en wil daarmee televisiekanalen ontwikkelen voor specifieke doelgroepen. De kabelaars zijn op hun zachtst gezegd not amused met deze nieuwe concurrent. Maar met de nieuwe Telecomwet in de hand maakt KPN een goede kans.

De kabel alleen is voor KPN als jachtterrein niet genoeg. Ook via Digitenne, het semi-publieke bedrijf dat digitale televisie en radio uitzendt en waarin KPN een belang heeft van 30 procent, wil het telecomconcern nieuwe doelgroepen bereiken. KPN is bovendien bezig zijn belang uit te breiden naar 40 procent.

Daarmee bereikt KPN de consument straks via drie infrastructuren: het eigen telefoonnet, de kabel en de ether. Over deze infrastructuren lopen diensten waarin de drie-eenheid ook een rol speelt. KPN noemt het de triple play: telefonie, televisie en internet.

Toegang tot de kabel kost hoogstens enkele miljoenen per jaar. Het verhogen van het belang in Digitenne vergt investeringen van vergelijkbare omvang. De bedragen vallen in het niet bij de 14 miljard euro die KPN voor MMO2 over had. De nieuwe strategie van KPN past in de beste Nederlandse koopmanstraditie: groeien, groeien, groeien, maar geen geld uitgeven.