Paul Bley

Revolutionair was het optreden van Paul Bley in 1968 in New York. Het was de eerste keer dat een jazzmuzikant een synthesizer gebruikte als improvisatie-instrument. Het leverde de toetsenist een plaatsje op in de Century of Physics Timeline Wall Chart, als enige muzikant tussen Nobelprijs winnende schei- en natuurkundigen. Daarna breidde Bley zijn toetsenarsenaal verder uit. Dat leverde de mijlpalen The Paul Bley Synthesizer Show (1970) en Paul Bley & Scorpio (1972) op. Dankzij Milestone Records zijn deze al jaren incourante titels nu samen verschenen op cd, onder de titel Circles.

Het album maakt nog eens duidelijk wat voor unieke toetsenist Bley is. In de composities van Carla Bley, zijn eerste echtgenote, en Annette Peacock, haar opvolger, onderzoekt hij een zo breed mogelijk klankenspectrum. Zelfs het negen minuten lange Gesture without Plot kent een ongekend sterke spanningsboog die soms balanceert op het randje van de stilte. Bley laat de elektronica zingen als een sopraansax en loeien als een elektrische gitaar maar vervalt nooit in imitatie om de imitatie.

Paul Bley: Circles (Milestone, MCD 47102-2) Distr ZYX