Marijn Simons doet warmte in Delft vergeten

De combinatie van de warme zomerzon en het glazen dak boven de binnenplaats van het Prinsenhof zorgde gistermiddag op de slotdag van het Delft Chamber Music Festival voor een tropische zaaltemperatuur. De beleving hiervan varieerde echter afhankelijk van de gespeelde muziek.

De jonge Letse violiste Baiba Skride slaagde er in Paganini's Caprices no. 12 en no. 19 niet in om het te laten lijken alsof de hoge temperatuur werd veroorzaakt door een over de schouder van het publiek meeloerende Mefisto. Paganini zou aan hem volgens de legende zijn ziel hebben verkocht om beter te kunnen spelen, maar voor Skride vormen de duivelse noten nog een te groot technisch obstakel. Violiste en festivaldirecteur Isabelle van Keulen was overtuigender in haar uitvoering van Stravinsky's Elegie, maar het is een raadsel waarom zij dit werk op een gewone viool speelde, terwijl het is gecomponeerd voor altviool.

Hoofdattractie van het concert was de wereldpremière van The Circus, een werk voor gemengd octet van ex-wonderkind Marijn Simons, composer-in-residence van het festival. Bij Simons' muziek veranderde de warmte in die van een Parijse zomeravond in de eerste helft van de vorige eeuw. Humor, spitsvondigheid en showgevoel doen denken aan de Groupe des Six, waarvan leden als Poulenc en Milhaud in die tijd het publiek veroverden met een muziek die complex van structuur maar ongecompliceerd van karakter is. Op Simons' sprankelend speelse muziek is deze kwalificatie niet minder van toepassing.

De composities van Simons hebben vrijwel zonder uitzondering een buitenmuzikaal houvast, bijvoorbeeld indianenlegendes in Noises of the Night (1998-99) of de belevenissen van Laurel en Hardy in zijn bekendste werk Capriccio for Stan and Ollie (1996). The Circus is een hommage aan de kunstenaar Alexander Calder. In dit werk baseert Simons zich op zeven figuren uit Cirque Calder, een project waarmee Calder eind jaren twintig doorbrak in Parijs. Acrobaat, koorddanser, clown en degenslikker: allen komen ze voorbij. Het is hoogdravend noch diepgravend, maar wel de ideale muziek voor een zonnige zondagmiddag.

Met het Hoorntrio van Brahms veranderde de temperatuurbeleving weer ingrijpend. In de diepten van dit werk verkreeg de warmte alle schakeringen tussen opgewekt zomerse vreugde en broeierige geladenheid, dit laatste vooral tijdens het schitterende derde deel, waarin Brahms naar verluidt het overlijden van zijn moeder verwerkte. De uitvoering van zowel Brahms als Simons was ondanks de warmte van uitstekend niveau, waardoor dit concert één van de hoogtepunten was van het festival.

Concert: Delft Chamber Music Festival. Stravinsky, Paganini, Simons en Brahms. Gehoord: 8/8 Het Prinsenhof, Delft.