Omzet Senseo-koffie meer dan verdubbeld

De omzet van zogeheten coffeepads voor Senseo koffiezetapparaten is het afgelopen jaar verdubbeld. Dat heeft Sara Lee, het Amerikaanse moederbedrijf van Douwe Egberts, dat de Senseo samen met Philips ontwikkelde, bekendgemaakt. In het begin vorige maand beëindigde boekjaar 2003/2004 van Sara Lee steeg de omzet van Senseo-producten van 110 tot 234 miljoen dollar (191 miljoen euro).

Sara Lee noemt het succes van de Senseo als één van de oorzaken van de omzetgroei in het vierde kwartaal van 21 procent tot 843 miljoen dollar (686 miljoen euro) en de stijging van de operationele winst met 26 procent tot 131 miljoen dollar (107 miljoen euro).

Vorig kwartaal verkocht Sara Lee 7 procent meer koffieproducten, met name dankzij groei in Nederland, Frankrijk en België. In hetzelfde kwartaal werd de Senseo geïntroduceerd in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. In de VS, waar de koffie-omzet met 2 procent daalde, drukten de aanloopkosten van de Senseo de operationele winst.

Sara Lee is overigens niet de enige aanbieder van coffeepads voor de Senseo. Verschillende supermarkten bieden koffie voor Senseo-apparaten aan onder hun eigen huismerk en er is inmiddels ook Max Havelaar Senseo-koffie.