Volkswagen op zoek naar roots

Dat de tot voor kort gevierde en geprezen bestuursvoorzitter van het VW-concern, Ferdinand Piëch, het met zijn strategie uiteindelijk bij het verkeerde eind had, vormt een steeds groter probleem voor de huidige VW-baas, Bernd Pischetsrieder. Die heeft na lang aarzelen toegegeven dat de luxe Phaeton (zie Testrit) beter niet had kunnen worden ontwikkeld.

De verkoop van het vlaggenschip ligt ver achter bij de verwachtingen. Het prestigemodel Bugatti dat per stuk 1 miljoen euro gaat kosten en 401 km/uur snel zou zijn, haalt waarschijnlijk het productiestadium niet eens. Maar ook de totale strategie om alle VW's als zogenaamde luxe premium modellen te positioneren, heeft gefaald. De kleine VW Lupo staat qua verkoopaantallen in de schaduw van de succesvolle Franse en Koreaanse modellen. En bij de Golf worden steeds meer extra's, zoals airconditioning, standaard gemonteerd, afhankelijk van de vraag naar het model in verschillende Europese markten. Vanaf volgend jaar komt Europa's grootste autobouwer echter met een scherp geprijsd nieuw model op de markt, dat de naam Volkswagen weer alle eer aandoet. Het gaat om de Fox, die 31 cm langer is dan de Lupo, maar (in Duitsland) 2.000 euro goedkoper wordt dan het kleinste VW-model tot nu toe. De Fox wordt echter niet in Duitsland, maar Brazilië geproduceerd. Met een face lift voor de matig succesvolle Polo hoopt VW weer in de kopersgunst te raken.