Smart car van GM, MIT en architect Gehry

Het gerenommeerde Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) gaat een nieuwe smart car ontwerpen samen met General Motors en architect Frank Gehry, ontwerper van onder andere het Guggenheim museum in Bilbao en MIT's eigen centrum voor kunstmatige intelligentie. Tot de mogelijkheden behoort een stuur dat bestuurder en passagier aan elkaar kunnen doorgeven, en het gebruik van materialen als kunststof of titanium. Een zacht, gecapitonneerd exterieur zou ervoor kunnen zorgen dat voetgangers bij een botsing minder verwondingen oplopen, en de kleur van de auto zou kunnen veranderen onder invloed van de stemming van de bestuurder. Behalve in de auto zelf kan er technologie in de infrastructuur worden ingebouwd die het rijden efficiënter maakt, bijvoorbeeld door parkeerplaatsen uit te rusten met zenders die automobilisten vertellen waar er nog een plekje vrij is. General Motors heeft beloofd met een proefmodel te komen in 2006. ,,Niemand weet wat er uit komt'', zei GM-projectleider Wayne Cherry tegen de Financial Times, ,,maar daar gaat het juist om.''

Het Media Lab van MIT, bekend als bron van vernieuwende en vaak abstracte concepten, heeft last gehad van teruglopende financiën en ontslagen. De slimme auto is een van de projecten van dit voorjaar gelanceerde CELab, een samenwerking van MIT en bedrijfsleven dat zich gaat toeleggen op nieuwe technologie voor de consumentenmarkt. Bedrijven als Sony, Sanyo, Hewlett-Packard en Philips zijn tegen betaling van rond de 200.000 dollar per jaar lid van het CELab en hebben dan het recht om een licentie te nemen op het intellectuele eigendom van het lab. Samen met architecten en industriële ontwerpers moeten er producten ontstaan die én makkelijk én leuk zijn om te gebruiken. ,,Kennelijk doen we iets verkeerds'', zei Media Lab-oprichter Nicholas Negroponte bij de bekendmaking van het project. ,,In plaats van dat machines makkelijker in het gebruik worden, stapelen we steeds meer opties op. Het kan niet zo doorgaan, dat accepteert de consument niet meer.''