IHC Caland gaat werven toch verkopen

IHC Caland, gespecialiseerd in hoogwaardige technologie voor de olie- en gasindustrie en scheepsbouw, heeft besloten zijn twee scheepswerven IHC Holland en De Merwede te verkopen.

IHC Caland hield eerder nog de mogelijkheid open om de scheepsbouwactiviteiten te splitsen van de offshoreactiviteiten voor de olie- en gassector en die een aparte beursnotering te geven als er geen kopers voor de scheepsbouw zouden worden gevonden. Inmiddels heeft zich een aantal potentiële kopers voor de scheepsbouwactiviteiten van IHC Caland gemeld, hoewel het bedrijf geen mededelingen doet wie dat zijn. IHC Caland verwacht de verkoop van de werven in het laatste kwartaal van dit jaar af te kunnen ronden.

In verband met de verkoop van de scheepsbouw vertrekt J. van Dooremalen volgende week als bestuursvoorzitter van IHC Caland. Hij gaat leidinggeven aan de scheepsbouwactiviteiten, totdat de verkoop is afgerond. Daarna gaat hij met pensioen. Van Dooremalen wordt als bestuursvoorzitter vervangen door D. Keller, die nu directeur is van de offshoretak van het bedrijf.

IHC Calland heeft voor 440 miljoen dollar (circa 365 miljoen euro) aan nieuwe opdrachten ontvangen. De bulk hiervan is voor de offshoredivisie, zoals de bouw van een productieplatform voor Atwater Valley Producers (AVP). De offshoreactiviteiten zijn veel lucratiever dan de scheepsbouw voor IHC Caland, dat de afgelopen jaren zware klappen te verwerken heeft gekregen in de scheepsbouw. Dieptepunt was het sluiten van de werf Van der Giessen-de Noord wegens een gebrek aan orders en een verkeerde aanbesteding bij de bouw van een aantal schepen. Scheepswerf De Merwede heeft nieuwe opdrachten in de scheepsbouw gekregen voor 100 miljoen dollar.

Opmerkelijk is dat De Merwede een opdracht heeft gekregen voor de bouw van een marineschip uit Australië van Tenix. Het is een van de in totaal zeven nieuwe schepen die door het Australische bedrijf zullen worden geleverd aan de marine van Nieuw Zeeland. Schelde Marinebouw uit Vlissingen, een concurrent van De Merwede, had de order voor de zeven schepen voor de Nieuw-Zeelandse marine eerst in de wacht gesleept. Maar de Nieuw-Zeelandse overheid koos uiteindelijk voor Tenix. Reden voor Schelde Marinebouw om de Nieuw-Zeelandse overheid voor de rechter te dagen omdat Schelde meent dat de aanbesteding van de order niet rechtmatig zou zijn verlopen. Via een omweg is een deel van de order nu toch in Nederland terechtgekomen.