De achterkant van oude meesters

Niet dat het museum in het voormalige stadhuis van Kaapstad verveeld is met de aangezichten van de schilderijen van de Hollandse en Vlaamse meesters die er sinds 1914 aan de muur hangen. Maar volgens de curator is het hoog tijd dat Zuid-Afrika onderhand ook eens kennis maakt met de `verkeerde kant' van de schilderijen van Frans Hals, Jan Steen, Jacob Ruijsdael en Anthony van Dijck.

Vanaf 2 september wordt daarom de hele collectie omgedraaid aan de muur gehangen, zodat het publiek twee maanden lang de achterkant van de zeventiende eeuwse schilderkunst kan bestuderen. ,,Een uiting van conceptuele kunst'', noemt universitair docent Andrew Lambrecht van de Michaelis School voor Fijne Kunst in Kaapstad de `kantel-voorstelling'. Hij hoopt dat de expositie het publiek dwingt om vooronderstellingen over de kunst in de Zuid-Afrikaanse musea in heroverweging te nemen. ,,We willen wel eens zien wat er gebeurt als je de kijker en zijn hoge verwachtingen teleurstelt.''

Volgens Lambrecht hebben de aantekeningen van de schilders, verzamelaars en restaurateurs die door de eeuwen heen op de achterkant van de doeken zijn gekrabbeld grote historische waarde. ,,Ik stel vragen over die geschiedenis.'' De collectie van de Nederlandse en Vlaamse schilderijen is een van de beste in zijn soort buiten Nederland. De schilderijen zijn een gift van de Britse zakenman Max Michaelis, die het grootste deel van zijn leven in Zuid-Afrika doorbracht. Hij kocht de collectie van de Britse verzamelaar Hugh Lane en schonk haar in 1914 aan het stadhuis van Kaapstad ,,uit dank voor de vele mooie jaren in dit prachtige land''. Het interieur van het stadhuis is een exacte kopie van het Mauritshuis in Den Haag.