`Bier niet beter dan vodka'

Rusland legt de reclame voor bier aan banden. Tussen zeven uur 's ochtends en tien uur 's avonds mag het gerstenat niet meer worden aangeprezen op televisie, en kranten mogen geen advertenties voor bier meer op hun voor- en achterpagina's plaatsen. Met de strenge regels wil het Russische parlement, de Doema, het groeiende alcoholisme onder jongeren een halt toeroepen.

Zodra president Poetin het wetsvoorstel heeft ondertekend is het afgelopen met halfnaakte, zwoel vrijende lesbische vrouwen die Tinkoff-bier aan de man proberen te brengen. Of met de spot waarin een jongen met een theezakje in zijn glas hengelt om de smaak van het door zijn schoonvader geschonken bier een beetje op te krikken.

De Doema bepaalde gisteren dat bier een alcoholische drank is en dat er dus beperkingen moeten gelden voor reclame. Net als voor andere alcoholische dranken, zoals vodka. Het gaat niet alleen om de tijdstippen van uitzending of de plaats van de advertentie in de krant. Ook inhoudelijk moeten de adverteerders zich inhouden. In de reclame mogen geen mensen of dieren voorkomen, bier mag niet meer worden voorgesteld als iets gezonds of als drank die ,,de sociale, lichamelijke of persoonlijke status van zijn consument verhoogt''.

De Russische biermarkt is een van de snelst groeiende ter wereld. Bier is goedkoop en 24 uur per dag vrijwel overal verkrijgbaar. Jongeren met een halveliterfles aan de lippen zijn een heel gewoon beeld in de Moskouse straten, in parken en in de metro. In tien jaar tijd is het aantal aan alcohol, dus meestal aan bier, verslaafde minderjarigen verdrievoudigd.

,,Bieralcoholisme is niet beter dan vodka-alcoholisme'', zei een van de ondervoorzitters van de Doema, Vladimir Pechtin, gisteren dan ook. Voor vodka gelden al langer strenge reclameregels.