Gelaagde slapstick op Karavaan

Een boerenzoon strijkt neer op het dunne gras, niet ver van de tribune. Op de achtergrond zoemt de afvalcentrale van Alkmaar, de jongen kijkt er niet van op. Alsof hij hier dagelijks zit. Nog een plattelander komt door het braakliggende land aanwaden. Hij draagt een schep met zand en stort een aantal passen later bijna terloops ter aarde. Uit struiken en vanachter heuveltjes stromen anderen toe. Ze buigen zich over hem heen. Trekken zijn kleren uit. Laten hem naakt achter.

Braakland van Compagnie Dakar en regisseur Lotte van den Berg heeft geen verhaal. Er zijn gebeurtenissen. Er wordt een vuurtje gestookt. Er wordt een gat gegraven. Een meisje in het wit komt aanlopen, kleedt zich uit voor een jongen en wordt weggeduwd. Ze schikt zich in haar lot. Zelfs als iemand met een stok wordt doodgeslagen is er geen oproer. Alsof het een alledaagsheid betreft.

Deze wondere en wrede wereld is te zien in het kader van het reizend theaterfestival De Karavaan, dat zich afspeelt in de kop van Noord-Holland. Hierna reist het stuk verder naar theaterfestival De Boulevard in Den Bosch, waar het hopelijk ook een mooie buitenplek krijgt. Want dit stuk hoort buiten. De spelers bewegen zich ver van het publiek, nog net zichtbaar vanaf de tribune. Die afstand maakt ons gelijk aan de braaklandbewoners: net als zij houden wij ons verre van de gebeurtenissen. We zien het wel, maar negeren de betekenis van wat we zien.

Regisseur Lotte van den Berg kreeg onlangs de Erik Vos prijs, een aanmoedigingsprijs voor beginnende theatermakers, en bewijst met deze voorstelling wederom dat ze zo'n prijs verdient.

Geheel anders van toon is Bömmelding van het Muztheater, dat ook in het kader van de Karavaan wordt vertoond. Bömmelding, in de regie van Colla Marsman, wordt geschikt geacht voor kinderen van tien jaar en ouder. Vijfjarigen zullen zich echter ook kunnen vermaken met dit kiekeboe spel in een hotel. De hoofdlijn is simpel genoeg: er is sprake van een rode koffer waar een bom in zit, maar iedere hotelgast blijkt zo'n rode koffer te bezitten. Er zijn tal van deuren en tal van dubbelrollen en alle misverstanden worden uitgebuit. Alsof auteur Eva K. Mathijssen, die zelf meespeelt, op een papiertje alle mogelijke verwisselingen heeft uitgerekend en vervolgens ijverig aan het invullen is geslagen. Voor wie ervan houdt valt er best wat te lachen in dit blijspel, al was het maar omdat acteur Hugo Konings geweldig is in al zijn rollen. Er zijn ook meerdere lagen. Onder de slapstick schuilen politiek doordachte clichés, waar de ouders met hun kroost over kunnen napraten, al zullen ze sommige grappen voor zichzelf bewaren. De Arabier is een boef, de Duitse eigenaar wordt voortdurend met het stigma van de Tweede Wereldoorlog geconfronteerd en het kamermeisje uit België blijft maar brullen dat ze Vlaams is. Dat begrijpt de Duitser niet en dus vraagt hij: ,,Wat is het verschil tussen een Waal en een Vlaming?'' ,,Dutroux!'' gilt ze.

De Karavaan. 1. Braakland door Compagnie Dakar. Vanaf 16 jaar. 2. Bömmelding door het Muztheater. Vanaf 10 jaar. Gezien: 31/7 en 3/8 te Alkmaar. De Karavaan duurt nog t/m 15/9. Inl. (023) 553 1484 of www.karavaan.nl