China motor achter winst containervaart

Belangstelling van de Noorse scheepvaartmagnaat John Fredriksen in combinatie met torenhoge vrachttarieven hebben gisteren de beurskoers van de Nederlandse containerrederij P&O Nedlloyd met meer dan 8 procent omhoog gejaagd.

Volgende week donderdag presenteert P&O Nedlloyd zijn halfjaarcijfers. Maar analisten zijn het er unaniem over eens dat de rederij bij die gelegenheid meer dan uitstekende cijfers bekend zal maken. Want de containervaart, waarin P&O Nedlloyd na het Deense

Maersk, het Zwitserse MSC, met het Taiwanese Evergreen ex aequo de vierde positie in de wereld inneemt, beleeft door de Chinese economische expansie momenteel gouden tijden.

Dat is ook niet ontgaan aan een groep Noorse maritieme investeerders onder aanvoering van magnaat John Fredriksen, die in de tankvaart tijdens de Golfoorlog tussen Iran en Irak in de jaren tachtig miljarden heeft verdiend. Fredriksen heeft vorig jaar al een belang van 6,7 procent in P&O Nedlloyd aangemeld bij de beursautoriteiten. De Nederlandse rederij heeft officieel nog niets vernomen of dit inmiddels verder is toegenomen. ,,Wel hebben we vorig jaar een roadshow gehouden in Noorwegen waarbij we na afloop van ons praatje een staande ovatie kregen uit de zaal'', zegt een woordvoerder van P&O Nedlloyd. ,,Die Noren hebben blijkbaar wat met de zee. En Nedlloyd vinden ze al helemaal een prachtig bedrijf.''

Maar Fredriksen zet niet alles op één kaart. Zijn groep investeerders heeft ook belangen opgebouwd in grote containerrederijen als APL en NOL, die met name sterk vertegenwoordigd zijn in de Pacific. In tegenstelling tot P&O Nedlloyd die het wat zijn winst betreft voornamelijk moet hebben van de vaart tussen Europa en het Verre Oosten.

Inmiddels gonst het in de containervaart van geruchten over mogelijke acquisities en nieuwe samenwerkingsverbanden, want de consolideringsslag in de sector is nog lang niet uitgewoed. Absolute marktleider in de branche is het Deense Maersk, dat schepen op de tekentafel heeft liggen die over enkele jaren 10.000 containers kunnen vervoeren.

Fredriksen zou kunnen proberen APL op één of andere manier te koppelen aan P&O Nedlloyd, waarbij de combinatie een winstdubbelslag zou kunnen maken in de lucratieve regio's Pacific-Verre Oosten-Europa, waar de tarieven momenteel de pan uit rijzen.

Fredriksen wordt door de Nederlandse rederij niet gezien als een bedreiging. Dat was wel het geval met zijn landgenoot Torstein Hagen, die begin jaren negentig Nedlloyd via een vijandige overname in handen probeerde te krijgen, maar uiteindelijk in Rotterdam de deur uit werd gewerkt.