Koeweit verbiedt `Fahrenheit 9/11'

Koeweit heeft de controversiële documentaire Fahrenheit 9/11 van de Amerikaanse regisseur Michael Moore verboden, omdat de film beledigend zou zijn voor de Saoedi-Arabische koninklijke familie. Dat meldt de BBC vanmorgen.

Ook had de regering van Koeweit, een bondgenoot van de Verenigde Staten, volgens de BBC bezwaar tegen de kritiek in de film op de Amerikaanse invasie in Irak. ,,Wij hebben een wet die ons verbiedt bevriende landen te beledigen,'' aldus regeringswoordvoerder Abdul-Aziz Bou Dastour.

In de film, die kritiek levert op het Irak-beleid van de Amerikaanse president George W. Bush voor en na de aanslagen van 11 september 2001, wordt volgens Dastour beweerd dat de Saoedische koninklijke familie en de familie van Bush gemeenschappelijke belangen hadden die strijdig waren met de belangen van de Amerikaanse bevolking. Ook zouden Saoedi's na 11 september naar Amerika hebben mogen vliegen terwijl het luchtruim gesloten was. ,,De film schildert Irak af als een paradijs waarin de problemen pas begonnen met de Amerikaanse invasie. Mensen in Koeweit zouden daar erg kwaad om zijn geworden,'' zei Dastour. Volgens Moore zweeg Bush tevens over zijn zakelijke banden met de familie Bin Laden en de gang van zaken rond de oorlog in Irak.

Prins Turki al-Faisal, de Saoedische ambassadeur in Londen, heeft volgens de BBC gezegd dat Moore onvoldoende onderzoek heeft gedaan om zijn documentaire te ondersteunen. De film ,,levert kritiek op het Amerikaanse beleid om Irak binnen te vallen en dat komt op hetzelfde neer als kritiek leveren op wat Koeweit deed om Irak te bevrijden,'' meent de ambassaeur. Michael Moore's film wordt wel in andere landen in het Midden-Oosten vertoond, waaronder de Verenigde Arabische Emiraten en Libanon.

Fahrenheit 9/11 won in mei dit jaar de Gouden Palm, de belangrijkste prijs van het filmfestival van Cannes. Vorige week behaalde de film als eerste documentaire in de Verenigde Staten een recordopbrengst van 100 miljoen dollar (ruim 80 miljoen euro). De film ging eind juni in première.

In de film monteert Michael Moore bekende en onbekende beelden, journaalfragmenten, archiefmateriaal en eigen interviews tot een geheel nieuwe, eigen context.