Grootse duivelskunsten in Delft

Duivels en de dood zijn dit jaar de weinig zonnige rode draden in het programma van het achtste Delft Chamber Music Festival, dat nog duurt tot en met zondag. Vanuit muziekavontuurlijk perspectief is de themakeuze van artistiek leidster Isabelle van Keulen echter zeer toe te juichen, want juist gedachten aan de Boze vuurden componisten aan tot aanstekelijke duivelskunststukken.

Het festival opende vrijdag op de binnenplaats van het Delftse Prinsenhof met een drietal mefistofelisch virtuoze Capriccii van Paganini, waarin violist Ilya Grubert vingervlugheid niet steeds even optimaal met een zuivere intonatie wist te verbinden.

Festivalleidster Isabelle van Keulen maakte daarna zelf haar opwachting op viool én altviool. Met pianist Ronald Brautigam, al ongeveer vijftien jaar haar duopartner, overtuigde zij in een vertellende uitvoering van Berlioz' Harold en Italie. Deze versie voor altviool en piano steekt in kleurenrijkdom bleekjes af bij het orkestrale origineel, maar Ronald Brautigam deed zijn uiterste best om het publiek dat te laten vergeten. Hij liet de pelgrims (Marche des pèlerins chantant) voortvarend voortstappen.

Liszts' weinig uitgevoerde Epithalam zu Eduard Remenyyi's Vermählungsfeier is van origine een bruiloftsstuk, en detoneerde thematisch dus hevig met de duivels en de dood. Muzikaal maakte het werk grote indruk door Van Keulens ronde, zingende viooltoon, die in kernachtigheid en intensiteit haar spel op altviool in Berlioz zelfs nog overtrof.

Door de variëteit aan steeds wisselende bezettingen is één kamermuziekconcert in Delft eigenlijk een estafette van miniconcertjes. In dit openingsconcert was de spanning goed opgebouwd. De tekstgerichte aanpak van de Nederlandse bas Robert Holl was in Moessorgski's Liederen en dansen van de dood zo indringend, dat je als luisteraar durfde zweren het Russisch machtig te zijn geweest.

Met zijn zeer diepe, vorstelijke bas belichaamde Holl de Dood als een entiteit die niet met zich liet sollen. Gesteund door de meer dan alleen begeleidende pianiste Midori Ortner was zijn overgave aan tekst en muziek daarbij volstrekt compromisloos, waardoor het leek alsof de liederen fysiek bezit van hém namen in plaats van omgekeerd.

Op zulke momenten brengt het Delft Chamber Music Festival kamermuziek op de allerbest denkbare manier: authentiek kleinschalig van opzet, maar groots en internationaal van uitstraling.

Concert: Delft Chamber Music Festival m.m.v. Isabelle van Keulen, Ronald Brautigam, Robert Holl, Midori Ortner, Ilya Grubert. Programma met Paganini, Berlioz, Liszt en Moessorgski. Gehoord: 30/7 Prinsenhof, Delft. Inl.: (015) 2602602.